Westkust Zuider eiland - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van dickenjoke - WaarBenJij.nu Westkust Zuider eiland - Reisverslag uit Franz Josef/Waiau, Nieuw Zeeland van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Westkust Zuider eiland

10 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Franz Josef/Waiau

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we een korte trip van slechts 60 km., nog steeds langs de meren en door de Southern Alps naar Makarora. Een gehucht van maximaal 20 huizen en het ligt tussen 2 bergruggen waar een rivier tussen door stroomt. Het begin van alweer een NP, het Aspiring NP. Natuurlijk zijn we er al vroeg en waar we nu weer terecht komen. Het heet de Wild Earth lodge en het ligt ergens alleen diep in het land, men is hier gek op rust en eenzaamheid weten we nu wel. De eigenaar, Pete, is een echte cowboy en o zo aardig en vriendelijk. Na een gezellige kop koffie met wat home made cookies krijgen we al snel een upgrade van onze kamer. Prachtig is die, met haard erin, enorme inloopdouche met rainshower en vanaf het enorme bed kijk je zo op de besneeuwde bergen. Hij geeft ons nog een advies voor een relaxte wandeling bij de blue pools en we kunnen bij hem dineren, geen probleem. We besluiten tot een lekkere rustige dag (eindelijk), kort wandelingetje en dan genieten van ons terras, het uitzicht en het heerlijke zonnetje. Pete kookt lekker voor ons en het is leuk om met hem te praten. Vanuit bed hebben we een prachtig zicht op de bergen voordat we slapen..... en wakker worden met heftige regen, de lucht is helemaal grijs. Gelukkig een reisdag die we heel rustig aan moeten doen, wat een water opeens overal. De bergen zitten nu ook vol met onwijs veel kletterende watervallen, sommige stromen gewoon  dwars over de weg en met geweld aan de andere kant verder naar beneden, waardoor je er maar stapvoets door kan. Gelukkig knapt het na de middag weer op en we hebben voor 3 nachten een leuk 2 persoonshuisje in een mooi park net buiten Franz Jozef.

Maar de volgende ochtend, begint grauw en grijs en we hebben vandaag de reservering voor de heli-hike op de gletsjer. Na 3 kwartier slingeren door de bergen komen we aan in Fox Glacier en het plenst werkelijk. Trip uitgesteld tot 3 uur en we wandelen in het regenwoud, toepasselijk, rond lake Matheson. Al vroeg in de middag zetten we de trip maar weer om naar morgen, hopen dat het dan beter is. We hebben nu volop de tijd om de kiwi te bekijken, maar ook hier hebben ze er slechts 3 van en het is aarde donker met rood licht in de ruimte. Vreemde beestjes.

Gelukkig is het de volgende dag stralend weer en we slingeren weer terug naar Fox Glacier voor de trip. Lekker spannend, in de helikopter. Maar voor je er erg in hebt sta je al op de gletsjer. Het gletsjerwandelen is echt spectaculair. Even wennen aan de stijgijzers, maar dan is het kicken. Overal gleuven en gaten waar je over en langs moet. Heel bijzonder is een tocht in een soort ijsgrot waarin we een stukje naar beneden moeten worstelen. Je moet dan wel tot je kuiten door het ijswater lopen, je schoenen staan dus vol water. Maar aan het eind sta je in een strak blauwe ijsgrot, schitterend. Later staan we nog 20 minuten te wachten op de helikopter, dan krijg je wel erg koude poten hoor, als je staat te soppen in je schoenen! Omdat we gisteren de Franz Josef Glacier niet hebben gezien doen we die aan het eind van de dag ook nog maar snel. Deze is tot vrij dichtbij te voet te benaderen, maar het is niks in vergelijk met erop lopen natuurlijk. Dit was weer een top dag, man wat hebben we het naar ons zin!

Onze laatste bestemming aan de westkust is Hokitika. De weg er naar toe is nog steeds door eindeloos regenwoud met die verschrikkelijk mooie boomvarens, we zien ze nu al ruim 2 weken. Van hier uit maken we een trip naar Punakaiki waar je de beroemde pancakerocks kunt vinden. Dit zijn kalksteenrotsen in de zee die allemaal uit laagjes bestaan. Een hele serie bij elkaar, bizar gezicht. Bij hoog tij komt de zee er met kracht in en ontstaat er een enorme fontein, blowholes. Die alleen een goede fotograaf op het juiste moment kan vangen..... Natuurlijk ligt ook dit in een NP dus er valt genoeg te wandelen en te zien. Ook is er een enorme grot waar je in kan lopen, daarbij krijg je een beetje het oergevoel zoals de boeken over de stam van de holebeer. Best leuk.

Nog 2 grappige dingen van NZ:

- alle bedden hebben een elektrische deken. En om zeker te zijn dat je het niet koud krijgt meestal een gestikte deken en dan nog een lekker dik en zwaar dekbed erop. De nachten zijn hier wel koud, maar zo koud...

- de highway is gewoon een weg met 2 richtingsverkeer. Er zijn heel veel bruggen en 90% daarvan is een "one lane bridge". Dat betekent dat er bij tegemoet komend verkeer altijd iemand moet wachten tot de ander is gepasseerd. En de bruggen zijn heus geen 5 meter, ze kunnen echt wel meer dan 200 meter zijn. Gelukkig is er heel weinig verkeer dus ook geen files. Gisteren moesten we de brug zelfs nog delen met de trein, als die er aan komt moet iedereen wachten.

Weer een heel verhaal, maar het is dan ook echt de moeite waard. Op naar de oostkust maar weer.

Groetjes Dick en Joke

• 10 Februari 2015 - 08:39

Irma:

Wat een leuke verslagen en mooie foto's steeds.
    Have fun.
    Groetjes Irma

• 10 Februari 2015 - 09:24

Anouk:

Heel gaaf die gletsjer en mooie foto's :)
    Veel plezier nog!

• 10 Februari 2015 - 09:59

Fien:

Wat een geweldige verslagen en prachtige foto's we genieten mee met jullie

• 10 Februari 2015 - 10:24

Karin:

Wat een verhaal weer en prachtige foto's!
    Geniet ervan! Xx

• 10 Februari 2015 - 10:40

Jan En Maria:

Dick en Joke wat een mooie verhalen we beginnen weer jaloers te worden veel van wat jullie beschrijven is heel herkenbaar en we genieten weer met jullie mee.
    Heel veel genieten en mooie momenten en ook van het schapen vlees wat prima te hachelen is.

Groeten van Ons.

• 10 Februari 2015 - 19:46

Theo En Thea:

Hoi vakantiegangers,

Wat een avonturen en wat een mooie foto's, fijn dat alles zo goed gaat. Schitterend die gletsjer wandeling en wat heerlijk om er zo dichtbij te zijn, er op te lopen, wat bijzonder! Het lijkt dat heel Nieuw Zeeland een nationaal park is, alles is zo ontzettend mooi, echt heerlijk dat jullie zo genieten en daarna in bed lekker samen onder de elektrische deken, wie had dat gedacht! Wij zijn ook een keer met een helikopter mee geweest in Amerika, zaten toen niet naast elkaar, moesten eerst op de weegschaal om het gewicht goed te verdelen, maar vonden het top, kunnen ons voorstellen hoe heerlijk jullie het hebben. Het is echt spannend om jullie verslag te lezen, je kunt goed schrijven Joke! Wensen jullie nog veel plezier en hopen dat iedere volgende dag weer een geweldig avontuur is. Groetjes van Theo en Thea uit het verre Hillegom.

• 11 Februari 2015 - 13:25

Cees En Cisca:

Het blijven mooie verslagen en mooie foto's. Geniet er maar van!

• 12 Februari 2015 - 17:32

Ellen Van Dijk:

Hoi wereld reizigers,

Wat een fantastisch reisverslag is het iedere keer. Je voelt gewoon hoe jullie genieten en dat het allemaal nog mooier en indrukwekkender is. Door de foto's bij het verslag krijg je echt het gevoel dat je ook stiekem mee bent op reis.
    Geniet van de komende trip en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Liefs, Ellen

• 13 Februari 2015 - 18:21

Ton En Bernardien:

Hoi Joke en Dick,

Prachtig zoals jullie alles beschrijven het is alsof je zelf meeloopt.
    Ook de foto's zijn zo mooi en geven naast het verslag een mooi beeld van het totaal.
    Geniet nog maar en wij hopen nog mooie verslagen te lezen.

Groetjes,
    Ton en Bernardien.