Karijini en Exmouth - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Karijini en Exmouth - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Karijini en Exmouth

07 Oktober 2016 | Australië, Coral Bay

Hallo allemaal,

Na een dagje rust in Broome is het weer tijd om verder te trekken. We halen onze auto op en hebben meteen een lange reisdag te gaan naar Port Hedland, ruim 650 km. Maar eenmaal onderweg op de highway gaat de cruisecontrole erop en rij je achter elkaar door. Geen file en geen oponthoud en bijna geen verkeer.

Port Hedland heeft een grote haven vanwege de ijzererts industrie. Onderweg zien we dan ook alleen maar heel veel road trains (vrachtwagen met 4 aanhangers erachter) komen en gaan van de mijnen naar de haven. We rijden verder naar het Karijini NP en hebben gelijk alweer een "oh ja" momentje. Als we bij het info centrum staan blijkt de afstand tussen daar en ons resort gewoon 100 km. te zijn. Het is dus zaak de wandelingen goed te plannen anders zit je meer in de auto dan dat je wandelt. Gelukkig zijn we er al om 1 uur dus tijd zat voor een bezoek aan de Dales Gorge aan deze kant van het park. De wandelingen zijn prima aangegeven en je loopt heen door de gorge en terug over de bovenkant. Ook hier verbazen we ons weer over de enorme schoonheid van de natuur, de gorge is opgebouwd in lagen rood steen. Het lijkt een beetje op leisteen, ook als je er over loopt. Net of je hier zo wat stenen op kan pakken om thuis op je vloer te leggen. Het is echter wel een enorme klauterpartij in en uit de gorge, spannend maar leuk. We overnachten in een Eco-resort met mooie tenten met eigen douche en toilet en een heerlijk bed erin maar met natuurlijke ventilatie. De wind waait er dus dwars doorheen en vanuit bed zie je alles langskomen en gebeuren. Je ziet dus ook de sterrenhemel en rond 6 uur komt de zon op, recht in je gezicht, goede morgen! De volgende 2 dagen doen we nog 2 gorges dus we klimmen over rotsen, wringen ons door nauwe spelonken en proberen droog langs en door al het water te komen maar de wandelingen zijn allemaal even schitterend. Het is overigens ook weer lekker om dit gewoon samen te doen in ons eigen tempo en op de tijd die wij willen ipv achter een groep aan te rennen.

Dan gaan we weer verder met als doel Exmouth aan de kust. Vanwege de afstand hebben we een overnachting geboekt in Nanaturra maar dat halen we niet. We zijn mooi op tijd vertrokken maar als we nog 250 km. te gaan hebben worden we tegengehouden, er is een ongeluk gebeurd. We kunnen niets anders dan 50 km. terug rijden naar Paraburdoo (een gat) en gelukkig is daar een motel zodat we daar een overnachting kunnen nemen. Het ongeluk is rond 10 uur gebeurd, wij worden om 12.30 teruggestuurd (niemand was zo slim om de weg af te sluiten) en er moeten forensisch onderzoekers komen uit Perth die de toedracht van het ongeluk kunnen bepalen en daarna kan de weg worden vrijgemaakt. Later horen we dat het nog minstens 8 uur gaat duren.... En er is geen andere weg waarmee je vandaag nog op de plaats van bestemming kan komen, dit is ook Australië. De volgende ochtend is de weg wel geblokkeerd maar blijkt open te zijn :-) en als we langs de onheils plek rijden zijn ze nog druk bezig met bergingswerkzaamheden. Er zijn 3 doden gevallen.

Vandaag dus een extra lange dag maar deze verloopt voorspoedig. Als we bijna in Exmouth zijn lopen er opeens 2 emu's langs de weg. Je hebt hier het Cape Range NP en dat staat bekend om zijn Wildlife.  Dus veel kangeroes,  emu's en varanen, we zijn benieuwd. Het hotel wat we hebben is super de luxe, prachtige kamer met zitje, eethoek, tv, koelkast, wifi en een prachtige badkamer met aparte douche en toilet en als afscheiding tussen kamer en badkamer een ligbad met jacuzzi. Vanaf het balkon kijk je op zee en de binnentuin met zwembad. En we blijven hier 3 nachten, genieten dus! Het park is ongeveer zo groot als noord-holland dus weer kilometers maken naar alle mooie wandelingen en andere bezienswaardigheden zoals mangrove bay, 3 snorkelplaatsen,een vuurtoren met een oorlogsverhaal en een schildpadden centrum. Het is een schiereiland dus een langgerekt langs de kust lopend park. De natuur is in West Australië best saai, soort graspollen en af en toe lage begroeiing, dus het rijden door het park is ook best saai. En we zien elke dag wel een emu (met 2 jongen) en een kangeroe maar dat is het. En hier liggen er opeens wel weer veel kangeroes dood langs de weg, maar je mag dan ook gewoon 110 km. per uur rijden! Maar waar we ons over verbazen is het aantal walvissen die we gewoon vanaf de kust zien. Heel dichtbij en soms in groepjes van 3 of 4. Ze spuiten en duikelen door de zee en wij gaan er op ons gemak naar zitten kijken. Het zijn overigens Humpback whales, niet Humper zoals vermeld in het vorige verslag. Het engels van de Australiërs is soms moeilijk te verstaan. In het entrum van Exmouth lopen de emu's overigens gewoon door de straten, dat dan weer wel. De laatste lange wandeling ligt op de weg naar ons volgende verblijf en die doen we op de reis dag omdat we slechts 155 km. hebben te rijden. Nou ja, lang, hij is 7,5 km. maar ongeveer de helft lekker bergpad met veel keien en de andere helft is weer steil klimmen en dalen over rotsen die er uitzien als lavarotsen maar dan met enorme gaten erin van soms wel een paar meter diep. Oppassen dus waar je je voeten neerzet. Natuurlijk worden we via een bordje gewaarschuwd: sinkholerisk!!!! We doen er dus gewoon 3 uur over en we zijn alle 2 echt moe maar het was weer de moeite waard.

En nu zitten we in Coral Bay, hier gaan we een dagje uitrusten, snorkelen en de waarbenjij.nu bijwerken.

Ik krijg de foto's helaas niet aan het verhaal gekoppeld, geen idee waarom niet. Maar ze zijn er wel en te vinden onder het kopje foto's. .....

Dit is het weer voor nu,

Groetjes Dick en Joke

• 07 Oktober 2016 - 12:29

Ria Van Der Drift:

Hallo Dick en Joke,
    We genieten van jullie reisverslagen en lezen ze dus trouw. Heerlijk om zo te genieten en zoveel moois te zien. Hier geen bijzonderheden, alles gaat zijn gangetje.
    Wij wensen jullie weer een mooie trip en zien jullie verslag wel weer tegemoet. Kunnen wij ook meegenieten. Liefs en groetjes Ton en Ria

• 07 Oktober 2016 - 17:35

Marjo:

Ohhh, wat klinkt dat allemaal fantastisch. Ben jaloers ;-)! Lekker genieten samen (doe voorzichtig) en ik kijk uit naar het volgende verslag.

In Nederland is het nog steeds prachtig weer. Wel alweer wat frisser maar nog steeds mooi dus wij genieten ook!

Groetjes,
    Marjo

• 07 Oktober 2016 - 18:11

Ton Verhaar:

Hallo Joke en Dick weer een fantastisch reisverslag en Joke je hebt je roeping gemist, je had schrijver moeten worden.
    Hier verder alles oke en zien weer uit naar het volgende avontuur!!!

Groetjes Ton en Bernardien.

• 07 Oktober 2016 - 19:19

JP:

Joke en Dick; prachtige verhalen en mooie foto's; Heel Holland geniet mee met jullie

groet JP

• 07 Oktober 2016 - 19:56

Jolanda:

Wat een fantastisch verslag weer. Prachtige foto's, ik geniet ervan.

• 07 Oktober 2016 - 21:51

Tineke:

Hoi Dick en Joke, wat een prachtig verhaal weer, maar wat moet je een conditie hebben om zo'n reis met al die wandelingen te doen. Toch heel anders dan een rondje Panneland :)
    Ik vind het ook leuk om de foto's te zien na het lezen van een verslag.
    Veel plezier,
    Groetjes,
    Hans en Tineke

• 08 Oktober 2016 - 06:09

Remco En Joyce:

Hoi Dick en Joke, jullie hebben weer mooie verslagen en foto's :D heel veel plezier en geniet ervan! Groetjes Remco en Joyce

• 09 Oktober 2016 - 11:52

Theo En Thea:

Hallo Dick en Joke,

Vanuit een zonnig Hillegom, maar nu wel 12 graden, genieten we van jullie verslag, wat mooi die rode rotsen, wat een mooi land! Spannend ook om in zo'n luxe tent te slapen, met die natuurlijke airco en wakker te worden met een zonnetje in je gezicht, dat is wel wat anders dan wakker worden van het gekef van Brammetje.

Hillegoms nieuws:

Het Fordmuseum gaat sluiten.

Lijbrandt wordt KPN.

Ik ( Thea) Theo vorig jaar, heb mijn opfriscursus van veilig verkeer Nederland goed gedaan, het rijden en de theorie ging prima, dus als jullie terug komen, kijk maar uit!

Tot slot wensen we jullie veel plezier, hoop dat jullie ogen tekort komen, zo te zien op de foto's is dat ook zo, geniet lekker!

Groetjes vanuit de stationsweg van Theo en Thea.

• 11 Oktober 2016 - 14:20

Nelleke:

Ha die Joke en Dick,
    Eindelijk een berichtje via dit medium van mij, was by the way ff wennen bellen via whatsapp met zeker 10 seconden vertraging, lastig voor zo'n ongeduldig typetje zoals ik!!!
    Het weer hier vandaag is opeens minder lekker, we gaan de herfst in!

Gaaf weer hoor, de stoere verhalen in the middle of nowhere! heb daar nog geen goed beeld bij, maar ik kom er langzaam in en ga de oude verhalen ook nog even teruglezen!

Heel veel plezier nog en tot het volgend verhaal, app of phoneapp xxx