Fjordland en lake Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van dickenjoke - WaarBenJij.nu Fjordland en lake Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Fjordland en lake Wanaka

02 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hallo allemaal,

Na de vorige snelle plaatsing op de site nu dus even terug naar het Fiordland NP. We hadden hier 2 hele dagen plus een overnight cruise in het fjord Doubtfull Sound, dus alle tijd om zoveel mogelijk te ondernemen. Een dag voor een prachtige wandeling, we lopen een gedeelte van de Kepler track. Die is 60 km lang dus het is ons wel vergeven als we die niet helemaal doen. Het motregend, maar daar hebben we eigenlijk geen last van omdat je door een heel dicht bos loopt met af en toe een uitkijk punt over de meren in dit fjorden gebied. De vegetatie is echt adembenemend mooi en we sjouwen omhoog , omlaag enz. De 2e dag doen we de auto route naar het fjord Milford Sound. Op die route zijn allerlei uitstapjes met wandelingen en informatie punten. Een wandeling is echt een hoogtepuntje, je voelt je namelijk net een elf in een sprookjesbos, alles is groen van de verschillende soorten mos, heel mysterieus allemaal. En dan de cruise door het ander fjord, Doubtfull Sound, dat was echt lachen. Een piepklein bootje voor maximaal 10 passagiers (wij zijn met 8), een kapitein en 2 meisjes voor alle andere zaken.

Voor we aan boord gaan heb je eerst al een boottocht over het Manapori lake gemaakt en ben je met een autobusje over de Wilsonpas gegaan. Eenmaal aan boord staat er voor ons een lunch met kreeftenstaarten, zoveel dat we het niet eens op kunnen, echt genieten van zo'n delicatesse. Het is relatief rustig weer dus de kapitein neemt ons mee ver de open zee op waar we worden verrast met ...... jawel, de zeldzame Albatros. Later gaan we nog vissen en ik vang de lekkerste vis die er in deze wateren voorkomt, de Jon Stewart, yes! Die wordt later als sashimi ons voorgerecht. Het is overigens geen kunst om hier wat te vangen, je laat je aas zakken tot op de bodem en voordat je zover bent voel je al dat ze er van eten. Een paar keer slaan en ophalen maar, weer een vis. Best leuk om te doen en nuttig ook. De 1e 10 vissen zijn weer nodig als aas om kreeften te vangen voor de lunch van morgen :-). Het zeekajakken laten we aan de 2 amerikaanse meiden over, ook omdat het regent en we geen extra droge kleding bij ons hebben. Jammer dat we geen dolfijnen  zien, maar wel zeehonden en -leeuwen.

We reizen verder naar Queenstown, de adrenalinestad. Hier kun je alles doen waar je een kick van krijgt, bungee jumpen, skydiven, parasailing en van alles wat snel gaat op het water. Wij zijn dus kijkers. Ook omdat het regent rijden we al snel door naar lake Wanaka en nemen de pas ipv de gewone weg. Schitterende weg met op de top het op 1 na oudste hotel van NZ (151 jaar oud) maar wel het mooiste volgens de eigenaar! En schitterende lokatie en een gewilde apres ski bar tijdens het ski seizoen.

We hebben weer 2 hele dagen en gaan meteen voor de grote uitdaging, het beklimmen van mount Roys peake. We beginnen op meer niveau en de berg is 1578 meter hoog. Potverdikkeme, dat is echt een hele klus. We stijgen heel steil ruim 2,5 uur.  Gelukkig is de omgeving prachtig, dit is onder andere het gebied waar de film Lord of the rings is opgenomen en als je hier klimt zie je zo de enge monsters over de ronde kale heuvels aankomen. Als we dan eindelijk de top bereiken is het uitzicht de klim meer dan waard. Je kijkt aan beide kanten van de berg neer op de meren, en er is bewolking wat het nog spectaculairder maakt. Zo hoog op de top is het overigens best koud, zeker omdat je behoorlijk bezweet bent. De trip naar beneden is door de steilte ook niet makkelijk, heavy voor de benen. We hangen die avond moe maar voldaan op de bank. De andere dag gebruiken we om de spiertjes wat op gang te houden en lopen een eenvoudige track langs de Hawae rivier. Deze is zeker ook de moeite waard met mooi zicht op de bergen en de rivier. Je kan hier overigens al het water uit rivieren en meren gewoon drinken, het wordt opgepompt en komt gefiterd uit de kraan. Het weer verandert, we hebben een paar kleine buitjes onderweg. Eenmaal terug in de B&B barst de bui echt los, lucky us!

Zo, dat is weer een heel verhaal voor weer een weekje NZ, time flies. Tot de volgende keer.

Groetjes Dick en Joke

• 02 Februari 2015 - 08:01

Nelleke:

Ha die Dick en Joke,
    Wat n geweldig mooi stuk hebben jullie weer doorkruist, zoals ik t zie heeft dit land van alles wat, ik zie er verschillende landen in terug. En die kreeftstaarten, tjonge, was dat een portie? Die had ik moeten hebben met mijn kerstrecept

• 02 Februari 2015 - 10:55

Cees En Cisca:

Geweldige verhalen. Lees ze met plezier. Groetjes uit het druilerige Nederland. Groetjes

• 02 Februari 2015 - 12:24

Theo En Thea:

Wat een geweldige foto's! Leuk om te vissen en er zeker van te zijn om heerlijke vis te vangen en later samen lekker op te eten. Mooie fjorden, echt een omgeving om te genieten. Op dit moment genieten wij van een zonnetje en een boterham met kaas van de markt uit Heemstede. Dadelijk gaan we wandelen en misschien een beklimming naar de top van het Hillegoms molenduintje.
    Wens jullie nog heel veel plezier, groetjes van jullie buurtjes

• 02 Februari 2015 - 13:25

Els & Robert:

Voor het weer had je bijna in Hillegom kunnen blijven. Zo af en toe een voorzichtig voorjaarszonnetje en dan weer een fikse hagelbui, maar jullie zien en doen iets meer. Met zo veel oefening zijn jullie na afloop klaar voor de cover van bijvoorbeeld Menshealth oid. Of overdrijf ik nu dan toch weer een beetje?
    Blijf genieten! Groet E&R

• 02 Februari 2015 - 20:42

Jan En Thea:

Goh,
    Joke en Dick wat een avonturen allemaal, geweldig om te lezen.

Groeten jullie homestad.

• 02 Februari 2015 - 20:58

Ronald En Ellen:

Hoi, super om te lezen wat jullie allemaal al gedaan hebben. Onwijs gaaf! Geniet van al het moois daar. Bedankt voor jullie kaartje voor Cas z'n verjaardag. Groet Roon, El, Robin en Cas

• 03 Februari 2015 - 22:20

Marjo:

Wat een leuk verhaal en prachtige foto's weer. Jullie maken heel bijzondere dingen mee. Wel een beetje jammer van dat bungeejumpen ;-)

Groetjes, ook van Martin

• 08 Februari 2015 - 15:28

Tineke:

Jongens wat super allemaal. Dat is toch echt het grote genieten! Wij zijn net vannacht thuisgekomen vanuit Gran Canaria en nu alles gelezen en bekeken. Groetjes, hans en Tien