Kimberley's - Reisverslag uit Broome, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Kimberley's - Reisverslag uit Broome, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Kimberley's

28 September 2016 | Australië, Broome

Hallo allemaal,

Na een lange stilte hier dan een extra lang verslag....

We doen de trip met Kimberley Wildlife Experiance en zij pikken ons om 6.30 uur op met de truck. De groep bestaat uit 16 personen. De truck is niet erg luxe maar uitstekend geschikt voor dit terrein. We rijden naar het noorden naar Cygnet Bay over een weg die lijkt op een soort  lange rood zand badkuip. Simon, onze gids en chauffeur noemt dit de Kimberley massage! In Cygnet Bay is het enige  bedrijf (wereldwijd) wat nog op de natuurlijke manier zoutwaterparels kweekt. De oesters worden nadat er een klein pareltje is ingeplaatst teruggezet in zee. Elke maand worden ze verzorgd en gereinigd en na 2 jaar is de parel groter gegroeid. De grootste parels hebben een groeitijd van minimaal 6 jaar. Als die dan perfect rond en glanzend is brengt die AUD 60.000 op, maar dat is maar een enkeling. Ik heb echter geen pareltje gekocht.

We maken een bootexcursie door de baai en dat is echt fantastisch. Het verschil tussen eb en vloed is hier 11 meter! Hierdoor komen en gaan de eilanden in de baai en 1 eiland heeft door de snelheid en de ligging bij afnemende zee een waterval van ruim 1 km. breed in de zee. Nooit gezien, echt heel apart. Verder lijkt de zee wel te bestaan uit allemaal draaikolken en je bumpt echt alle kanten op over het water. En de boot die we hebben is een beest, 250 pk voor 12 personen, dus daar kan het niet aan liggen. En als toegift zien we een aantal Humper walvissen heel dichtbij spuiten en springen, het feest is begonnen! We slapen in tenten op het strand maar de zee is heel ver weg. Midden in de nacht word ik wakker en hoor de golven rollen en zie door het gaas dat de zee bijna tot aan de tent komt, het is duidelijk vloed dan. We rijden terug naar Broome via Cape Leveque,  hier heb je een helder blauwe zee, wit strand en aansluitend steenrode rotsen en zand. Heel fotogeniek.

Dan is het tijd voor de wereldberoemde Gibb River Road, een dirt road van bijna 700 km. Deze doen we in 5 dagen met 2 keer een kamp voor 2 nachten. Die dagen maken we een aantal prachtige wandelingen door kloven, over rotsen en zand. Meestal eindigen ze bij een waterval met een poel waar je heerlijk kunt zwemmen en afkoelen. De Windjanagorge ervaren we als de mooiste wandeling en de poel is heerlijk, ook al zwemmen we er, na een uur wandelen, al om 7.30 uur in.  Bij El Questro heb je de Zebedee bronnen, een tropische omgeving met palmen en het bronwater is 32 graden, heerlijk om een uurtje in te hangen

De weg zelf is eigenlijk heel saai, de omgeving is vrijwel constant hetzelfde. Een soort van gedroogd gras met wat lage bomen en wel heel veel baobab bomen die je doordat ze kaal zijn al van verre aan ziet komen. In de loop van de 12 dagen zien we ze overigens wel groen worden omdat het regenseizoen eraan komt. Maar dat is slechts voor 4 weken, dan verliezen ze hun bladeren weer voor de andere 11 maanden. Soms is het heel vlak en dan weer bergachtig met flinke stijgingen en dalingen. Op die punten is er soms zelfs 100 meter asfalt.

Het land is verdeeld in enorme veeboerderijen van wel 1 miljoen acres en dat is omgerekend 400.000 vierkante km. Voor ons onvoorstelbaar groot. Soms zie je een kudde koeien en als je rond 5 uur nog op de weg bent schieten de wallabees (kleiner soort kangeroes) voor de truck langs. Die komen tot leven als de schemering naderd. We overnachten in tentenkampen en de 3e nacht vertellen ze ons dat we zullen slapen in een shwag. Een wat?? Een shwag. Een soort 1 persoons militaire achtige ruime slaapzak met daarin een matje en waar je als het koud is een slaapzak kunt doen en als het warm is een laken. Die leg je op de grond en "slaap lekker" tussen al het mogelijke rondkruipende ongedierte hier in de bush. Gelukkig hebben ze voor de softies ook een kleine tent waarvan je alleen de gazen binnenkant kunt opzetten. Wij besluiten al heel snel gebruik te maken van zo'n tent en we slapen evengoed als baby's. Door het gaas is het net of je echt in de buitenlucht ligt, je ziet de sterrenhemel en voelt de wind. Na alle ontberingen wacht aan het eind van de Gibb River Road het mooiste kamp in de bush, El Questro. Hier hebben we een soort safaritent met een houten vloer en 2 bedden erin en wat ruimte voor je bagage, heerlijk. Ook hebben ze hier een bar en een restaurant en dat voor 2 nachten, party time! Maar ook hier liggen we rond 8 uur al op bed want de ontbijten zijn of om 5 of om 6 uur en de dagen zijn mede door de hitte behoorlijk inspannend. Als we de Gibb River Road achter ons laten komen we op highway 1 terecht. Dit is overigens een simpele 2 baansweg maar wel bijna overal geasfalteerd zodat we lekker door kunnen rijden. We hebben nog een overnachting bij lake Argyle, een enorm stuwmeer wat een groot gedeelte van de Kimberley's van water voorziet. Natuurlijk maken we een boottocht en al snel nemen we een verfrissende duik in dit meer waarin 25.000 zoetwaterkrokodillen huizen en die we ook zien. Maar weer de opmerking, ze eten geen mensen dus gewoon doen. Dan gaan we op weg naar het hoogtepunt van deze trip, het Bungle Bungle NP. Vreemd genoeg is dit park pas in 1981 ontdekt en in 1983 aangemerkt als een NP. De weg er naar toe is dan ook de minst aantrekkelijke van allemaal met enorme kuilen, bochten, steiltes en veel zand en grind. We hebben hier een privé kamp van onze reisorganisatie met tenten, toiletten en douches en een enorme keuken met veranda waar we kunnen eten en zitten. Heel mooi en luxe voor deze streek. Maar het park is indrukwekkend. De rotsformaties zijn van zandsteen en in horizontale strepen zwart en rood. De vorm is op sommige plaatsen rond, alsof er allemaal halve eieren in het groot op de aarde liggen. De aboriginal naam is Purnululu en dat betekent op de aarde gegooide stenen, best aannemelijk. We hebben hier een hele lange en inspannende dag. Hij begint om 4.30 uur. Na het ontbijt rijden we naar het uiterste zuidelijke punt van het park waar we 3 mooie uitgezette wandelingen doen met verschillende uitzichten en rotsformaties. Dan snel naar het vliegveld waar we een sensationele helicoptervlucht boven de bungle bungle maken. Hoogtepunt is dat de deuren zijn verwijderd zodat je niet half gekookt uit de helikopter stapt na een half uur, natuurlijke airconditioning zeg maar. Als de helikopter een draai maakt heb je steeds het idee dat je eruit valt omdat je zo scheef hangt maar, no worries, je zit in een seatbelt! De wind maakt het haast onmogelijk om normaal foto's te maken maar je hebt geen weerschijn van de ramen, toch nog een voordeeltje. Maar het uitzicht is fantastisch en je krijgt een heel ander beeld van het gebied. Het is geen gebergte, het zijn inderdaad op de aarde gegooide stenen. Na de lunch reppen we ons naar het uiterste noorden voor een laatste schitterende wandeling door een chasm. Dat is een kloof maar niet ontstaan door een rivier (= een gorge) maar door water van boven af. Op sommige plaatsen heel nauw zodat je er overdwars doorheen moet en ook weer met schitterende kleuren. Na deze inspannende dag is het hele kamp om 19.30 uur gedouched en wel in diepe rust.

Dan zijn er nog 2 lange reisdagen om terug te komen in Broome. Onderweg nog wat kleine uitstapjes en een boottripje over de Fitzroy river. Niet onbelangrijk voor ons was overigens de laatste overnachting. We hadden een mooie camping en terwijl ik lig af te koelen in het zwembad dwarreld er allemaal zwarte as  naar beneden tezamen met een enorm stinkend rookgordijn. Een bushfire dichtbij waarvan we de rode weerschijn ook makkelijk zien. Maar niemand maakt zich druk, alles onder controle. Kruip lekker je bed in en morgen weer verder. 's nachts word ik wakker van de enorme brandlucht maar alles is rustig, geen paniek, slaap lekker! Dat doe ik dan ook en in de ochtend heeft niemand het er meer over.

Dat is wel het laatste te vermelden van deze prachtige, vermoeiende en bijzonder interessante trip van bijna 4.000 km. door de Kimberley's met een heel aangenaam gezelschap. Maar vanaf nu gaan we weer samen verder met een eigen auto en iets meer luxe....... hopen we

• 28 September 2016 - 15:40

Cees En Cisca:

Een geweldig verhaal van jullie. Wij genieten mee hoor

• 28 September 2016 - 16:25

Ellen Van Dijk:

Joke en Dick,

Wat een spectaculaire trip en wat een indrukwekkende natuurschouwspellen.
    Gaaf hoor dat de groep waarmee jullie reisden, geslaagd was. Half 4 in de ochtend op, pfff ik dacht dat 5 uur in Zuid Afrika al vroeg was haha. Maar wil je wat zien.....
    Vanuit Hillegom is er niets spannends te melden, sorry. Alles gaat z'n gangetje.
    Geniet van de reis en ik kijk uit naar jullie volgende verslag.

• 28 September 2016 - 16:50

Jolanda :

Wat een fantastisch avontuur en mooie foto's.
    Heel bijzonder allemaal. Ik denk dat jullie van deze trip wel even moeten bijkomen dus geniet van iets meer luxe.

• 28 September 2016 - 19:11

Irma:

Wat een mooi reisverhaal weer.
    Echt leuk om te lezen en te zien.
    Veel plezier weer. Enjoy!

• 28 September 2016 - 19:45

Ton Verhaar:

Hallo Joke en Dick,

Goed om te horen dat het een mooie reis is geweest en voldaan heeft aan de verwachting.
    Het is een behoorlijk drukke trip geweest en dus nu even lekker bij komen en na genieten van deze trip.
    wij genieten mee en zien weer uit naar het volgende verslag met mooie foto's.

groeten,
    ton en Bernardien.

• 28 September 2016 - 20:25

Theo En Thea:

Hallo vakantiegangers,

Wat een avonturen, ik denk dat ik in jullie geval soms geen oog dicht had gedaan, allereerst om steeds alles te willen zien en ten tweede niet durven slapen, met het water bijna aan je voeten . Zwemmen met krokodillen, ze mogen dan wel niet van mensen houden, ik hou soms ook weleens ergens niet van, maar eet het toch! Maar wat geweldig mooi zo een trip en jullie zijn pas begonnen!

Hillegoms nieuws:
    Hillegom had mooie rotondes, ik zeg had, daar zijn alle planten uitgehaald en nu is er alleen zand en beton, de stenen rondom zijn daarmee vervangen, omdat de stenen loslaten als er vrachtwagens op rijden, dat is natuurlijk een goed zaak, maar waarom eerst iets maken wat niet werkt. Wel zonde van de planten en het geld, er komen wel nieuwe planten voor terug. Bij het station is nu een keerlus, ziet er echt goed uit en is handig, vooral voor de bussen, we hebben zelfs een Kiss en Ride en dat in ons Hillegom! Deze klus is tenminste meteen goed gegaan.
    Dan zijn onze heg en bomen gesnoeid, Theo kan er weer overheen kijken en ik ook.
    Het is nog steeds warm hier, sinds jullie weg zijn is er wat het weer betreft echt niet veel veranderd, het ene record na het andere wordt gehaald. Eind september nog in je korte broek!

Wat was het leuk om jullie verslag te lezen, je schrijft zo gezellig Joke, je bent zelf een parel, maar goed dat jullie er geen gekocht hebben.
    Wens jullie nog veel plezier! Groetjes van Theo en Thea.

• 29 September 2016 - 22:12

Anita Does:

Hi Joke en Dick,
    Wauw wat een trip zeg en wat een spannende dingen om mee te maken. Geniet van het -hopelijk wat luxere - vervolg van de reis!!
    Groetjes, Anita en Ton

• 29 September 2016 - 22:19

Karin:

Super mooi geschreven weer...heb het gevoel helemaal in het verhalen meegezogen te worden!
    Wat zullen jullie genieten zeg!
    Liefs karin x

• 05 Oktober 2016 - 12:16

Harry En Marjon:

Hallo globetrotters, wat een prachtige avonturen !! Om jaloers op te worden. Heerlijk om jullie verhalen te lezen, het is alsof we het zelf beleven. Compliment voor je schrijverskunst Joke ! Of is dit de hand van Dick ?
    Jongens, nog heel veel avontuur en plezier. Geniet lekker !! Sorry voor onze late reactie maar we waren zelf ook op stap. Durf ik niet over te vertellen, want dat is zo saai ten opzichte van jullie wildlife ! Dikke kus Harry en Marjon