Kerst in de Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Kerst in de Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Kerst in de Blue Mountains

Door: dickenjoke

28 December 2011 | Australië, Katoomba

Hallo allemaal, het is weer tijd voor een up-date hiervandaan.
Allemaal een leuke kerst gehad?

Wij zijn terecht gekomen op Hastings Point, zeg maar een soort Langevelderslag aan de Goldcoast. De camping was super, met zo veel faciliteiten dat we ze niet eens allemaal konden gebruiken. Er was een fitness ruimte met een sauna en een 25 mtr. bad (van 2,5 mtr. breed) waar je heerlijk baantjes kon zwemmen. Hier hebben we heel wat uurtjes gezeten, heerlijk. Na 2 dagen kwamen we er pas achter hoe klein het dorp was maar gelukkig hadden we voor deze dagen boodschappen gedaan zodat we van alles bij ons hadden. De 2 dagen waren zo weer om en werd het weer tijd om door te reizen. We hebben het oorspronkelijke plan omgegooid en zijn naar de Hunter Valley gegaan. Dit is dé wijnstreek van zuid-west Australië en dat trok ons wel aan :). Hier hebben we een dagtrip langs een aantal wijnhuizen gedaan, dat was nog eens lachen. Om 10.30 uur hadden we al 12 soorten wijn geproefd en ze waren bijna allemaal even lekker. Gelukkig hadden we ook andere proeverijen van olijven, chutney’s, kaas en chocolade tussendoor, maar na 4 of 5 wijnhuizen heb je toch een aardige slok op. Uiteraard konden we het niet weerstaan om het een en ander te kopen dus dat moet op voor we in Adelaide zijn.
Nadat we onze roes hadden uitgeslapen (grapje) werd het hoog tijd voor de trip naar de Blue Mountains waar we de kerst zouden zijn. Rond Sydney werden we weer verrast door een geweldige bui, maar daarna klaarde het eigenlijk lekker op. Eenmaal in Katoomba was er zelfs een lekker zonnetje waar we helemaal niet op hadden gerekend. Maar wat hier meteen opvalt is het gebrek aan ook maar enige kerstsfeer. Niet op de camping maar ook niet in het dorp, de restaurants of de winkels. Geen verlichting of versiering, geen bomen met sterren en ballen, eigenlijk helemaal niets. Jammer maar het is niet anders. De omgeving is echter weer overweldigend mooi. We wandelen er wat af deze dagen. We hebben al vaker in de bergen gewandeld, maar dit is heel apart. Je hebt hier de Prince Henry cliff walk die, zoals de naam al zegt, over de klif loopt. Je kunt op verschillende plaatsen de diepte in via trappen. Leuk denk je dan, maar het gaat om een daling van 400 meter en de trap is loodrecht naar beneden met bijna 1000 treden, soms gewoon steen maar veelal een ijzeren ladder/trap. Eenmaal beneden zijn er daar ook weer trails die je kunt lopen naar de volgende trap of als je dat niet wil weer omhoog met de mountain devil. Deze gaat ook steil omhoog onder een hoek van 52 graden (zie foto). Maar jullie snappen het al, wij zijn beide dagen omlaag en omhoog geklommen. Ik kan jullie verzekeren dat de bovenbenen en kuiten weer tip top in conditie zijn! De derde dag in de Mountains hebben we het wat rustiger aan gedaan met een vlakkere wandeling. We waren zelfs naar een bioscoop met een mega scherm met een film over de Blue Mountains.
Wat ik al die tijd vergeten ben te vermelden voor de Australië kenners onder jullie. Het fenomeen “bring your own” (drank) in de restaurants is totaal achterhaald. De 1e week hebben wij steeds met een fles op zak gelopen maar op alle deuren stond: NO BYO. Dus nemen we daar een biertje/wijntje denk je dan. Maar ze hebben het wel ontdekt, een glas wijn kost hier tussen de $8 en $12. En de $ kost 80 cent dus dat is niet mis! De grootste grap was 1e kerstdag. Wij het dorp in voor een leuk kerstdiner. Alles dicht behalve 1Thais restaurant dus de keuze was makkelijk. Overigens heerlijk gegeten, maar wel met een glaasje water erbij, dit was namelijk ons 1e BYO restaurant……… Wie weet is het in deze streek van het land meer de gewoonte, we gaan het beleven.

Dit is het weer even voor nu. Allemaal een heel gezellige jaarwisseling en we zijn weer on-line in 2012! Let wel even op of jullie ons zien in Sydney bij het vuurwerk, hahaha

Groetjes Dick en Joke

• 28 December 2011 - 12:28

Dick En Alda:

Hoi, hoi, het is opnieuw een heel verhaal, vooral die trappen. Het ontbreken van de kertsfeer is ook apart. Ben benieuwd naar de ervaring tijdens de jaarwisseling.
    Veel plezier en een goed uiteinde en een nog beter begin van 2012.
    Tot later

• 28 December 2011 - 17:34

Maria En Jan:

Het klinkt allemaal weer even fantastisch en deels herkenbaar vooral die walk. Wij wensen jullie alvast een mooie jaarwisseling en zullen idd kijken of jullie zichtbaar zijn, als je met je zakdoek zwaait vallen jullie beter op.
    tot in 2012.

• 28 December 2011 - 18:09

Nelleke:

hoorde van Rob dat wij het skypemoment gemist hebben, getver!
    Klinkt leuk allemaal, weer een week voorbij, lekker thais gegeten (eindelijk Foto boek af!!!!) Doe je meest opvallende kleding aan, en inderdaad zwaaien met je zakdoek, we gaan het beleven!!! Dikke kus Nelleke

• 28 December 2011 - 20:33

Jan En Karin En Kids:

Hallo luidjes,
    Het is weer een verhaal om van te smullen, wat zullen jullie genieten...
    Fijne jaarwisseling en een dikke kus van de Vleutjes.
    P.S. bedankt voor de leuke kaartjes namens de meiden.

• 28 December 2011 - 20:41

Ted En Jolanda:

Zit al een tijdje in alle rust jullie verslagen te lezen. Wat een pracht belevenis is dat daar. Jolanda en ik hebben besloten om ook maar gauw in de fut te gaan. Lijkt ons toch wat meer ontspannen dan elke dag naar je werk. Wij hebben één verzoek aan jullie; willen jullie niet al het moois van dat eiland af kijken, want tegen de tijd dat wij onze pensioenpot gevuld hebben is het waarschijnlijk gezonken.
    Hé jullie twee; geniet er lekker van en wij wensen jullie alvast een fantastische jaarwisseling! als jullie hem achter de rug hebben komen wij net uit ons bed, geloof ik.
    Voor 2012 veel reisplezier en een goed gezondheid.
    groeten, Ted en Jolanda

• 28 December 2011 - 21:27

Conrad En Sigrid:

Eén ding hebben we met jullie gemeen op dit moment, en dat is dat er hier in Lipno ook geen kerstsfeer is, maar daarmee houdt de vergelijking ook op.
    Een heel goede en geweldige jaarwisseling gewenst! Wij zullen aan jullie denken, denken jullie ook aan ons?
    tot de volgende keer maar weer

• 29 December 2011 - 09:13

Linda:

Hoi Joke & Dick,
    wat een heerlijke verhalen allemaal! Ik lees ze iedere keer met veel plezier, vooral dat glaasje water bij de Thai moest ik erg om lachen... Toch maar weer met de fles op pad de volgende keer!
    Ik wens jullie nog een fantastische reis en voor jullie is het als eerste 2012. Maak er nog een prachtige reis en een fantastisch jaar van!
    En Joke, ik hoop dat we snel weer een keertje kunnen afspreken voor een heerlijke uitgebreide lunch (bij Hofje zonder Zorgen?) als jullie weer thuis zijn.
    Groetjes en een dikke zoen, Linda

• 29 December 2011 - 20:14

Bernardien En Ton:

Hoi luitjes wat een verslag weer en leuke foto's van de laatste week.
    Zal zeker uitkijken naar het volgende verslag met de beleving van oud en nieuw en de foto's die je daar van maakt.
    Geniet lekker verder daar en alvast de aller beste wensen voor 2012 en een even mooie voortzetting van jullie reis.

• 30 December 2011 - 11:25

Marco, Wendy & Kids:

Zo te lezen is het echt een vakantie vol verrassingen. Je kan je nog zo inlezen maar ter plekke moet je het ervaren. En dat lukt jullie uitstekend zo te lezen. Heerlijk aan het genieten. Jullie oudjaar moet echt knallen worden daar in sydney. Zwaai het jaar goed uit en mocht je je goede voornemens later nog willen veranderen ....
    Vier dan oud en nieuw gewoon op Hollandse tijd nog een keer!! groetjes en tot in 2012

• 30 December 2011 - 12:45

Anita En Ton:

Weer een mooi verhaal en aan de foto's te zien weer een prachtig gebied. We zullen naar jullie uitkijken in Sydney. Goede jaarwisseling en hierbij uiteraard de beste wensen voor 2012 !!

• 31 December 2011 - 17:40

Ria:

Geniet volop van jullie reisverslagen en kijk alweer uit om jullie volgende avonturen te vernemen.
    Wens jullie en heel gelukkig en gezond 2012. Ik zit nog aan de oliebollen en jullie zullen de champagne wel voor je hebben staan.
    Cheers! Ria