Great Ocean Road en Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Great Ocean Road en Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road en Adelaide

Door: dickenjoke

26 Januari 2012 | Australië, Adelaide

Ja, nu beginnen we aan onze laatste etappe met deze Campervan van Melbourne naar Adelaïde. Ik moet zeggen dat het echt wel ons eigen kleine huisje is geworden. Het is zo af en toe een beetje doorduwen als je elkaar wilt passeren, maar we zijn er toch wel een beetje aan gehecht geraakt.
De wereldberoemde “Great Ocean Road” is een onderdeel van deze etappe. Wie naar Zuid Australië gaat moet deze weg hebben gereden. Er is dan ook van alles te zien en te doen voor groot en klein. Zo is er bijvoorbeeld een enorm Aquatic Centre en een dierenpark voor de kinderen en zijn er talloze wandelingen, Nationale Parken en vuurtorens langs de route. Maar de allergrootste trekpleister is toch de “twaalf apostelen”, een groep zandsteenrotsen langs de kustlijn. Je kunt ze van boven op de rotskust aan alle kanten bekijken en overal zijn wandelpaden uitgezet. Je mag ze echter niet vanaf het strand benaderen, waarschijnlijk een voorzorgsmaatregel om schade aan de rotsen te voorkomen. Maar de Great Ocean Road op zich is al meer dan de moeite waard. Soms rij je langs de kust en soms weer heerlijk door de bossen wat ook steeds weer een feest is. En vandaag hebben we onze 1e koala in het wild gezien, alleen was het er wel een dood langs de weg (en de volgende dag weer 2). Het is hier nu zomervakantie en een belangrijke vakantiestreek waardoor het opeens lastig is een powered site te vinden voor de camper. Dit integenstelling tot het begin van onze reis waarbij we soms maar met een paar op een camping stonden. Dan maar een gewone plek, ook geen probleem voor 1 nacht.
Na de Great Ocean Road is de weg naar Adelaide een kale, sombere en droge aangelegenheid. Hier zien we eindelijk dat Australie het grootste wolproducerende land is, er zijn eindeloos veel schapen in het landschap. We komen langs Mount Gambier, de 2e stad(je) in de staat South Australie, dat op een oude vulkaan is gebouwd. De stad is bekend vanwege houtindustrie en het “Blue Lake” in de vulkaankrater. En het is echt ongelofelijk blauw. Het is zelfs veel blauwer dan de lucht, heel speciaal. Er is een pad rond het meer van 4,5 km zodat je het meer van alle kanten kunt zien en fotograferen. Voor de familie; we hebben nog gezocht naar de namen Spijkstra en Dortmund via Internet maar niets meer gevonden. We begrijpen nu overigens wel de verhalen van Dick zijn tante dat Mount Gambier goed is om te wonen maar dat de omgeving een grote woestijn is.

Eenmaal in Adelaide blijkt dat zondag in het centrum de finale is van de “tour down under”. Wat een buiten kansje! Met alle belangrijke ploegen die je ook in de tour de France ziet (helaas voor de Australiers zonder Cadell Evans). Onze invulling voor Adelaide had nog een gat van 1 dag, dat komt dus mooi uit. De finale is 20 rondjes in een sort vlindervorm door het park. Het wielrennen is hier niet zo populair als in europa waardoor je op je gemak overal heen kunt lopen voor steeds een andere blik. Zelfs de finish zien we op 200 meter afstand en staan dan nog aan het hek. We moesten na de finish overigens wel vragen wie de etappe (Greipel) en wie de ronde (Simon Gerrards) hadden gewonnen, hahaha.
Ook het Kangeroo Island mag je niet missen en we doen dit met een dagtour. Het eiland is prachtig met als hoogtepunt de zeeleeuwenkolonie, Remarcable rocks, de Admiral Arche en het wildleven. Dat betekent vooral weer veel kangeroes en koala’s maar oh wat vinden we ze leuk! Remarcable rocks is een enorme grillige berg van een sooort graniet terwijl de hele rotskust van limestone is en niemand weet hoe dat komt.
Adelaide zelf is een vrij kleine stad en het echte centrum is een kilometer in het vierkant. Ons hotel is in het centrum dus we kunnen alles lopend af. Er is ook hier een gratis bus langs alle bezienswaardigheden zoals overigens in alle grote steden. Veel heel hoge gebouwen heb je hier niet en dus ook geen echte skyline. Met de bus maken we een trip naar de Adelaide Hills met als middelpunt het dorpje Hahndorf. Een duitse nederzetting met veel “Bratwurst mit sauerkraut” en “Goulashsuppe”. De tram brengt je binnen een half uur naar het mooie strand van Glenelg maar hier staat een straffe wind en wordt je bijna gezandstraald. Maakt ons niet zo veel uit, we willen toch niet op het strand liggen.
Dit was weer een heel verhaal en een flink aantal kilometers. En tevens het einde van ons “2e blok” van deze reis, het gaat nu snel!
We zitten nu op het vliegveld op weg naar Tasmanië. Daarvandaan komt weer een volgend spannend verhaal.......

Groetjes Dick en Joke

• 26 Januari 2012 - 10:35

Will:

Hallo vakantiegangers, ik volg jullie reis nog steeds op de voet het ziet er allemaal fantastisch uit het gaat nu wel hard he. Hier alles oke als het klopt gaan we volgende een vorst periode tegemoet (kleintje). Verder wil ik Dick van harte met zijn verjaardag feliciteren, als je dit leest is het al zover, prettige dag en nog vele vooral gezonden jaren. Ik wacht vol spanning op het volgende reisverslag, groetjes Will

• 26 Januari 2012 - 12:23

Theo En Thea:

Wat ben jij een goede schrijfster Joke, echt heel goed hoe jij alles vertelt en wat een mooie foto's, is dat het werk van Dick? Echt schitterend die mooie super blauwe vulkaankrater en die mooie rotsen in het blauwe water!
    Kan me voorstellen hoe jullie genieten, niet meer het "klote weer" maar dat ben je dan ook zo weer vergeten, hoort er dan op de een of andere manier gewoon bij.
    Hier regent het voor de verandering, de voortuin heeft nu echt meer dan genoeg gehad. Als we gaan wandelen of even weggaan, kijken we altijd even omhoog, alles is daar nog steeds stil, rustig en in orde.
    Aan de overkant van de weg bloeien onder die mooie oude bomen, de gele bloemetjes al, smorgens wordt het ook vroeger lichter, heel langzaam ontwaakt Nederland uit zijn winterslaap.
    Wij wensen jullie tot slot veel plezier in Tamanië, vast een schitterend eiland met mooie vogels, geweldige dieren en mooie kusten.
    Groetjes van de beneden buurtjes en geniet van alles!

• 26 Januari 2012 - 13:44

Marco, Wendy & Kids:

Laatste etappe van jullie reis Down Under. Nog eventjes verder genieten, pas op voor 'de devil' daar in tasmanië. Wel een foto maken als je er een ziet want geen ide hoe zo'n beest eruit ziet.Veel plezier nog en Dick alvast gefeliciteerd.

• 26 Januari 2012 - 17:22

Jan En Karin En Kids:

Hallo Joke en Dick,
    Geniet nog even van jullie mooie reis, want voor jullie het weten is Nederland weer in zicht. Maar dat duurt gelukkig nog even!!!!
    Het ziet er allemaal prachtig uit!!!
    Groetjes de Vleutjes.

• 26 Januari 2012 - 18:50

Hans En Tineke:

Dick van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Gr

• 26 Januari 2012 - 20:53

Coby En Gerard:

Hallo Dick en Joke
    Allereerst Dick van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat een mooi verslag weer, of we er zelf bij zijn.
    En ook mooie foto's, daar hebben jullie er vast veel meer van, zijn we heel benieuwd naar.
    Nog heel veel plezier met het vervolg van de reis.
    groetjes Coby en Gerard

• 27 Januari 2012 - 06:59

Maria En Jan:

Dick en Joke aller eerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag verder zijn de verslagen allemaal onwijs mooi en wij krijgen ook echt zin om ook te gaan. Wij hopen dat jullie laatste etappe een beetje van mooi weer is voorzien want jullie hebben wt dat betreft wel pech gehad, nou geniet even van deze dag en succes verder.

• 27 Januari 2012 - 15:43

Conrad En Sigrid:

Jeetje, dit zijn echt ontzettend mooie natuur foto's. wat en blauw water en doorkijkjes. oh, wat doen jullie een indrukken op deze reis!
    Geniet nog van alles wat jullie te wachten staat. met een beetje geluk gaan wij in de carnavals vakantie weer naar Lipno! Ook niet gek toch?

• 27 Januari 2012 - 18:17

,,marjon En Harry:

Hallo Dick, vandaag echt jarig !!
    Van harte gefeliciteerd en nog vele gelukkige, reislustige jaren samen !
    Geniet van de volgende etappe in jullie kleine huisje ! We nemen zo een borrel op je . doeiiii