Hollands weer Down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Hollands weer Down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Hollands weer Down under

Door: dickenjoke

13 Januari 2012 | Australië, Sydney

Hallo, daar zijn we weer.

Het Wilson Promontory NP, kortweg het ”Prom” genoemd, is een groot schiereiland helemaal aan de zuidkant van Australië. Als we wakker worden komt de regen met bakken de lucht uit, maar we zijn er nu eenmaal en gaan toch maar op pad. We hebben een heel dagplan gemaakt om zo veel mogelijk te zien en te doen. We starten met onze jacks en een poncho aan voor een mooie wandeling. Het valt al meteen op dat alle bomen hier zwartgeblakerd zijn. Positief is dat de natuur zich al heel behoorlijk hersteld en er al weer veel groen is te zien, ook op de geblakerde bomen. Het ziet er wel heel apart uit (foto). Het Prom is in 3 jaar tijd getroffen door 2 grote rampen, in 2009 een bosbrand en in 2011 een heftige overstroming. Verderop tijdens de wandeling zie je het resultaat van beide rampen in een beeld. Door de enorme water- en modderstroom zijn de zwakke verbrande bomen meegesleurd. Je ziet nu nog de enorme ravage die dit heeft opgeleverd (foto). Later, in het informatiecentrum, blijkt dat het hele zuidelijke deel van het schiereiland is afgesloten vanwege de schade van de overstroming. We zijn dan in het centrum van het eiland en dit is eigenlijk één grote kampeerplaats waar je gratis mag kamperen. De tenten en caravans staan dan ook boven op elkaar, je weet niet wat je ziet. Er is zelfs een winkel en een sort snackbar en er zijn toiletgebouwen met warme douches. Heel mooi geregeld eigenlijk wel. Van hieruit maken we nog een andere wandeling naar de kust. Hier heb je een totaal andere vegetatie wat het park wel heel afwisselend maakt. Alle boeken en gidsen beloven in het Prom een grote kans om kangeroe’s, wombats en koala’s te spotten, maar helaas zien we slechts een aantal kangeroe’s en weer eens een kookaburra (vogel). Je ziet de rest alleen maar op de waarschuwingsboden staan :). De volgende ochtend doen we toch nog de wandeling in het noorden van het eiland omdat dat niet meer lukte. Helaas is het weer nog meer verslechterd en we gaan snel verder naar Philip Island in de veronderstelling dat we daar weer een zonnetje zullen pakken. Niets is echter minder waar. Hier stormt en regent het zo mogelijk nog harder en de temperatuur zakt naar 8 graden. De campsite’s lopen leeg omdat de tenten omwaaien en je tot je enkels door het water moet ploegen. Je kunt eigenlijk niets doen. Ik sprak een nederlander die was heel verdrietig, hij was hier 14 dagen en had al 10 dagen “hollands klote weer”! We ondernemen wel wat dingen maar de belangrijkste trekpleisters zoals de pinguins en de zeeleeeuwen gaan niet door vanwege de weersomstandigheden. Wel zijn we naar het koalacentrum geweest waar de koala’s nog in de vrije natuur leven inplaats van op een stammetje. Dat was erg leuk. Verder doen we een rondleiding bij een chocoladefabriek (hier stond een manshoge “David” figuur in chocolade, zie foto) en nog maar een wijnproeverij. Of ‘savonds lekker uit eten omdat je dan warm en droog zit .
Na 1,5 dag zijn we het zat en vertrekken landinwaarts naar Healsville waar de wind tenminste veel minder is. Deze streek is bekend vanwege de wijngaarden en het wildlife sanctuary. Gelukkig zijn we gek op dieren!

Wat een jammerzang deze keer, maar het is echt waar , ik schrijf dit met de heater aan inplaats van de airco……………
Neemt niet weg dat we evengoed hebben genoten van beide parken. Ze zijn beide heel bijzonder.

Groetjes Dick en Joke

• 13 Januari 2012 - 05:39

Conrad & Sigrid:

Hé hallo,
    Grappig dat jullie zelfs in het verre Australië invloed hebben op het weer. Lijkt Lipno wel. Wat gaat de tijd snel. Over 38 dagen zijn jullie alweer thuis. Hier alles prima. Geen echte winter en lekker zacht weer. Geniet nog lekker van al het moois dat jullie nog gaan tegenkomen!

• 13 Januari 2012 - 09:03

Marco, Wendy & Kids:

Wat een pech al die regen, hier valt het eigenlijk wel mee. Maar hopelijk krijgen jullie nog een stukje zomerse warmte ipv herfstachtig Holland in Down under. Het voordeel is dat je nu hele andere dingen gaat zien dan gepland was. Had je nooit die heerlijke David mogen bewonderen, Joke. Mocht je geen hapje van hem nemen? Veel plezier nog .

• 13 Januari 2012 - 22:40

Martin En Marjo:

Goh, wat balen dat jullie in de nattigheid zitten. Dat verwacht je natuurlijk niet als je naar australie gaat. Gelukkig zijn jullie er wat langer dan die arme landgenoot. Hirt in Nederland wil het ook geen winter worden, maar is het wel kil en chagrijnig weer.

Volgende week Australian Open! De Nederlanders zijn goed vertegenwoordigd. Jesse, De Bakker en Sijsling moeten nog 1 rondje om het hoofdtoernooi te bereiken. Laat jullie wel horen daar hé!

In de Alpen heeft het enorm gesneeuwd. Wij gaan 1e week van februari op de skietjes. Als jullie terugkomen ligt er vast nog genoeg ;-)

Groetjes!

• 15 Januari 2012 - 09:45

Cisca & Cees:

Het is elke keer weer genieten van jullie mooie verhalen en foto's. Na regen komt altijd weer zonneschijn !! Jesse zit nu in het hoofdtoernooi en jullie gaan toch wel kijken ?

• 17 Januari 2012 - 09:16

Thea:

Wat zijn jullie aktief! Alleen jammer van dat Hollandse klote weer!
    Wat een schattige koalabeertjes en mooie vogels.
    Een naar gezicht die zwart geblakerde bomen, maar goed te horen dat de natuur weer zijn gang gaat en alles langzaam weer goed komt.
    In Canada hebben wij dat ook gezien, heel langzaam komt het dan weer goed,maar het duurt jaren.
    Gisteren buiten op de bank ( met jas) nog even in de zon gezeten, het was heerlijk het zonnetje deed zijn best, het vriest hier behoorlijk, maar het is tijdelijk, want de temperaturen gaan weer omhoog en je kunt dan op de regen wachten, dus het Hollandse klote weer komt er hier ook weer aan!
    Theo is met de trein naar Hoorn en ik ga vanmiddag met twee ex collega's aan de high tea, we gaan naar station Vogelanzang- Bennebroek daar is het goed verzorgd en zo het hoort met scones, lekkere jams en clotted cream, ook die hartige sandwiches verheug ik me op, vanmiddag thuis maar niet eten!
    Dick en Jokke tot slot, veel plezier en
    hoop dat jullie de rest van de reis de heater niet meer nodig hebben en kunnen genieten van een lekker
    zonnetje!
    Groetjes van Thea en ook van Theo uiteraard!

• 20 Januari 2012 - 14:21

Nelleke:

Is dat groene blaadje ook van choclade?
    En al een paar lekkere wijntjes gevonden, tenslotte hebben wij een paar gezellige avondjes in te halen, dus heb ik onze agenda na onze wintersport alvast 4 weekenden afgeblokt, hihihi