Happy New Year - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: dickenjoke

01 Januari 2012 | Australië, Sydney

Voor iedereen een dikke knuffel en de allerbeste wensen voor een mooi en gezond 2012!
2011 was voor ons een kort jaar, het scheelde toch gauw zo’n 10 uur met jullie jaar…..

We hebben genoten van “New Years Eve 2011” in Sydney. Eerlijk gezegd zag ik er wel een beetje tegen op om de hele dag te zitten wachten in de (gelukkig later pas) brandende zon op een ruim kwartier vuurwerk, maar het was het zeker waard. Wat een happening!
Gelukkig waren we er al 2 dagen eerder dus hadden we ruim de tijd om de stad te verkennen en ons plan te maken. De stad is overigens echt schitterend met als klapstuk de havens, de Harbourbridge die het centrum en noord-Sydney met elkaar verbindt, en natuurlijk het Operahouse. Wij hadden alle 2 het gevoel dat het Operahouse lichtgevend wit moest zijn, maar dat is dus niet zo. Onze eerste indruk was nogal een schok, het is bruin met beige, bah! Zeker als de zon niet schijnt ziet het er totaal anders uit dan verwacht. Maar dat went gelukkig snel en het blijft een meesterlijk bouwwerk. Op de tour die we deden kreeg je alle informatie over het veel te trage verloop van het uitwerken van het ontwerp door ingenieurs en de uiteindelijke bouw. Men heeft zelfs even gedacht dat het niet uitvoerbaar zou zijn. In Amsterdam kunnen ze slecht calculeren, maar hier kunnen ze er ook wat van. Oorspronkelijke raming was 7 miljoen en het is uiteindelijk rond 120 miljoen geworden.
We kochten alle dagen een dagpas zodat je vrij van het openbaar vervoer gebruik kan maken. Zo kan je bijvoorbeeld over de brug heen lopen en met de ferries weer terug of verder naar andere bezienswaardige plaatsen. De ferrie is dan overigens even een heerlijk rustpuntje. Je hebt een enorme winkelstraat met alle grote merken waar je over de hoofden kan lopen, zo druk als het er is. Een dikke portemonnee is dan wel noodzakelijk. Dan heb je nog alle grote gebouwen zoals de Townhall, parliamenthouse, governmenthouse enz.
Oudejaarsdag zijn we al om 10 uur van de camping vertrokken met onze stoeltjes en een rugzak met water en broodjes om een plekje in de stad te zoeken. Het is een alcoholvrije zone maar we hebben toch stiekem een beetje wijn in een klein waterflesje naar binnen gesmokkeld. Je moet tenslotte toch op het nieuwe jaar kunnen proosten. Altijd weer die Dutchies :). We zaten schitterend, bijna recht voor de brug waar het vuurwerk wordt afgeschoten en bijna vooraan. Vanaf 12 uur is het een hele zit. Dus wat puzzelen, spelletje doen en kletsen met de omgeving en vooral mensen kijken en om beurten een beetje heen en weer lopen. Om 9 uur heb je eerst het kindervuurwerk en om 12 uur het grote vuurwerk. Zeker de finale van het vuurwerk was heel mooi mede doordat het op verschillende plaatsen was. Het is voor ons wel vreemd dat ze de klok aftellen en vervolgens gelijk beginnen met het vuurwerk, niemand wenst elkaar een gelukkig Nieuwjaar. Zodra het is afgelopen komt de miljoenenhorde op stoom en gaat alles richting het station. We weten nu wat “crowdsurfen” is, hahaha. Nog een laatste grappig puntje was wel het enorme aanbod van extra treinen om de mensen de stad uit te krijgen en het gebrek aan bussen om de mensen als ze eenmaal bijna thuis zijn verder te vervoeren. Gelukkig rijden er dan nog wel taxi’s.
Al met al zijn we weer een “once in a lifetime” ervaring rijker.

Nou, dit waren de feestdagen weer. Eerlijk gezegd is het een beetje aan ons voorbij gegaan omdat je toch maar samen bent en men het hier heel anders beleeft. Volgend jaar wil ik met oudjaar een huis vol!

Nogmaals de allerbeste beste wensen en de groetjes
Dick en Joke

• 01 Januari 2012 - 07:35

Conrad En Sigrid:

Hoi Dick en Joke,

Ben ik toch mooi even de eerste die jullie via dit medium de allerbeste wensen terug kan sturen. Ook hier weer een prachtig vuurwerk. Temperatuur is hier wel wat lager. Geniet van jullie vervolgreis en we blijven jullie volgen.

Groet.

• 01 Januari 2012 - 09:33

Marco, Wendy & Kids:

Een zeer gelukkig nieuwjaar aan jullie toegewenst voor 2012. Enne ..... waar staat de aanmeldingslijst voor de feestdagen van dit jaar. Geintje! We kunnen het ons helemaal voorstellen. dat de feestdagen langs jullie heen zijn gegaan. Je maakt er niet echt deel vanuit maar bent meer toeschouwer. Volgend jaar gewoon weer met je eigen clubje. Nu nog (bijna) twee maanden verder genieten. Veel plezier ermee.
    Groetjes

• 01 Januari 2012 - 09:34

Marjo:

Allereerst ook jullie een heel mooi en gezond 2012 gewenst, mede namens Martin. En wat een geweldig verhaal! Ik heb me nooit gerealiseerd dat je zoveel geduld moet hebben om vuurwerk te kunnen zien in Sidney. We kijken weer uit naar het volgende verhaal.

Liefs,
    Marjo

• 01 Januari 2012 - 13:43

Jose:

Wat een pracht VUURWERK hebben jullie daar gezien in Sydney. Bonno en Jelmer zijn er jaloers op.
    Wij wensen jullie natuurlijk ook een heel gezond en sportief 2012 toe!
    Groetjes van Ronald, Jose, Bonno en Jelmer

• 01 Januari 2012 - 18:42

Dick En Alda:

Ook voor jullie de allerbeste wensen voor 2012. Nog veel genot voor de komende tijd in Australie en eenmaal thuis veel nagenieten, ook van hetgeen jullie hier hebben.
    Hier in België is het gebruik van vuurwerk net als daar centraal in de grote steden geregeld. Door de vele Nederlanders die hier over de grens zijn komen wonen, horen wij het hier ook elk jaar meer en meer knallen. Wij beleven het binnenshuis en laten het vuurwerk voor wat het is, het oude jaar uitwuiven en het nieuwe begroeten gaat gepaard met babbelen en vooral lekker eten met een goed glas bubbels en wijn erbij. We hebben ervan genoten en beginnen vol goede moed aan 2012.
    Groetjes en veel plezier en tot het volgende verslag
    Dick en Alda

• 01 Januari 2012 - 19:22

Theo En Thea:

Wens jullie allereerst ook een heel gelukkig en voorspoedig 2012.
    Wij hebben het vuurwerk in Sidney gezien op de computer, daar was een show te zien van 12 minuten en dat was grandioos om te zien, dus in het echt.......
    Zelf stonden we om 12 uur op het dak van het appartement achter hotel flora, met een glas bubbels in ons hand en hadden daar een enorm mooi uitzicht van het vuurwerk uit de omgeving.
    De oliebollen en flappen smaakte als vanouds voortreffelijk.
    Nog een goede reis en veel plezier gewenst van ons.

• 02 Januari 2012 - 08:04

Wim Parkbeheer:

Joke / Dick,
    Een gelukkig Nieuwjaar toegewenst vanuit onze kamer, die je denk ik toch al een beetje gaat missen!!!!!
    Een prettige voortzetting van jullie reis.
    groet Wim

• 02 Januari 2012 - 12:55

Maria En Jan:

Dick en Joke gelukkig nieuwjaar en nu maar weer verder op deze ontdekkings reis, het klinkt allemaa;l even gaaf en mooi veel succes en tot de volgende keer

• 02 Januari 2012 - 18:24

Fien En Cok:

Voor jullie ook de beste wensen en volop genieten,maar zo te lezen gebeurt dat genoeg.Al gaat de tijd snel.

groeten

• 03 Januari 2012 - 17:00

Henny En Nell :

Joke, Dick, allereerst jullie ook een heel fijn, voorspoedig en gezond 2011!
    Wij lezen met veel belangstelling jullie leuke reisverhalen en beleven zo ook iets van jullie avonturen.
    Jullie genieten er wel van hè? Een hele ervaring, jammer, dat wij hier echt geen tijd voor hebben!!!! Nog veel plezier en tot ziens! groetjes uit het stormachtige Beinsdorp.

• 03 Januari 2012 - 17:05

Henny & Nell:

Ik bedoelde uiteraard 2012 !!!!!!

Sorry hoor.

• 06 Januari 2012 - 13:29

Marjon Veenboer:

Hoi Dick en Joke,

Wat een ervaring . Het is zeker de 10 uur die je minder hebt geleefd waard ?
    Wat schrijven jullie leuk en levendig, je zou zo een vliegtuig pakken en bij de Kuipertjes willen aanhaken. Hier lekker rustig. Elles en Jaap zijn beiden de deur uit. Elles woont miv deze week in Manchester om er te studeren. Het is een master-opleiding. Wel vreemd, maar ook weer knus met z'n tweetjes. Volgende week een weekje skien in Oostenrijk en dan gaan we beproeven of we nog bier kunnen drinken.
    Jongelui, geniet er lekker van en van elkaar. Voor jullie aller, aller beste wensen voor 2011 !
    dikke kus Marjon