Het hoogste punt bereikt - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Het hoogste punt bereikt - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Het hoogste punt bereikt

Door: dickenjoke

07 Januari 2012 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Na al het feestgedruis gaat onze reis natuurlijk weer gewoon verder.
Het volgende doel is de hoofdstad van Australië, Canberra. Ze spreken het uit als Canbra en dan op zijn Australisch, we wisten in het begin even niet waar het over ging…..
Canberra is een redelijk jonge stad, zo’n 120 jaar oud. Melbourne en Sydney konden het niet eens worden wat de hoofdstad van Australië zou worden, de regering heeft toen een stuk land genomen tussen de steden in waar een nieuwe hoofdstad zou worden gebouwd. Een “lekker puh” gevalletje voor beide steden. De stad is onder een zeer speciale architectuur gebouwd in allemaal cirkels en is gelegen aan een meer wat naar de architect, Burley Griffin, is genoemd. Op zich ziet het er allemaal heel mooi en strak uit, maar op de een of andere manier mist het sfeer. Misschien komt het dan toch door het gemis aan echt grote historische gebouwen? Een echt groot gebouw hebben ze overigens wel, het nieuwe Parliamentshouse staat tegen een heuvel gebouwd en is al van ver te zien. Een heel mooi modern gebouw waar we een rondleiding hebben genomen. Daar vertelde ze dat het gebouw een oppervlakte heeft van ruim 450.000 m2 en 22 km. gangen heeft. Ook van binnen is het prachtig met veel hout en natuursteen. De 2 belangrijke ruimtes, house of chambers en senaat zijn 2 kopieën van de engelse versies. Ze vallen tenslotte onder het Engelse koninkrijk. Verder vindt je in het centrum alle belangrijke gebouwen en instellingen welke je in een stad waar de regering zetelt altijd tegenkomt. Maar, Canberra is ook een stad waar je normaal kunt fietsen, op een fietspad. Dat was dus kaassie en we hebben alles op de fiets gedaan, heerlijk. Het meer is verdeeld in 3 delen, een oost, west en centrumdeel en we hebben ze alle 3 gefietst. In Australië is bijna geen infrastructuur voor fietsers. Die rijden dan ook gewoon op de smalle wegen en op de snelweg. Levensgevaarlijk!
We trekken weer veder, nu op weg naar de Kosciuszcko NP met daarin de Snowy Mountains. Dit is het wintersportgebied van Australië en hier heb je meteen ook de hoogste berg, Mount Kosciusczko. In de zomer is het een toeristische trekpleister waar je uitgebreid kunt wandelen en dat doen wij dan ook. Om 9.30 uur zitten we met 3 lagen kleding in de lift, er staat een snijdend koude wind en het is beneden nog maar 8 graden. Als we boven komen is dat al niet veel beter en we moeten recht tegen de wind in lopen. Het is echt een hele klus met 2 moeilijkheidsfactoren, wind en stijgen, maar de omgeving is prachtig en dat maakt een hoop goed. Je zit hier boven de bomengrens maar alle bloemen bloeien volop en het is één gekleurde deken. We zien hier zelfs een mountain-cellery, nooit van gehoord en nooit eerder gezien (foto), maar hij is leuk. We wilden eerst wat meenemen voor de spaghetti maar dat hebben we toch maar niet gedaan. Als we eindelijk de top bereiken is de euforie groot, we staan op het hoogste punt van Australië (foto)! We beginnen ons al een beetje aan de australiërs aan te passen. Ze zijn hier gek op het uiten van een prijs die je ergens voor hebt gekregen zoals bijvoorbeeld de mooiste, grootste, beste, hoogste of bedenk maar wat. Overal zie je wel iets aangegeven van een “award winning”. Het caravanpark waar we waren in Hastings Point had zelfs de hele muur achter de balie volhangen met zulke plakkaten met als klapper het “mooiste park 2011 in New South Wales”. De terugweg ging overigens een stuk gemakkelijker en het was leuk om alle stumpers die nog op de heenweg waren te zien ploeteren.
Dan reizen we 2 dagen om een flinke afstand naar de kust te overbruggen en nu zitten we in Yanakie, off all places. Het dorp heeft zelfs een naam, maar het heeft alleen een campsite en een verhuur van huisjes. Maar we zitten vlak bij het Wilson Promontory NP wat we willen bezoeken. En dat is, jawel, het meest zuidelijke punt van Australië :)
De volgende keer horen jullie hoe dat was.

En is het bij jullie al winter? Het is hier ook niet zo lekker dan normaal, het is zelfs de koudste en natste zomer sinds 10 jaar hebben we ons laten vertellen (invloeden van El Ninjo). Maar thuis denken er een aantal aan skiën, dat is voor ons moeilijk voor te stellen. Wie gaat, alvast veel plezier!

Groetjes Dick en Joke

• 07 Januari 2012 - 08:57

Wim Parkbeheer:

Goede morgen Joke / Dick,
    Als ik dit zo lees rest mij maar een vraag aan Dick,
    Hoe is het met de blessure(rug?)
    Groet Wim

• 07 Januari 2012 - 09:40

Robert:

Hi Joke en Dick,
    We hebben 'bijna' hetzelfde weer als jullie :-). Afgelopen dagen was het een beetje erg nat en ook veel wind, maar op dit moment schijnt de zon en in de bermen bloeien de eerste narcissen.
    Niks geen winter, die hebben wij, tot op heden, gewoon overgeslagen.
    Nog veel plezier - gr, Robert & de rest

• 07 Januari 2012 - 14:42

Anita En Ton:

Hoi Joke en Dick,
    Weer een mooi verhaal. Ziet er ook koud uit. Ik dacht dat het tijdens de Australian Open toch altijd bloedgeslagen heet is daar, misschien komt dat nog?!
    Hier staan in Noord-Nederland hele delen onder water! Dijk doorbraak etc. Zelfs een paar dorpen geevacueerd. Dus erg nat hier.
    Groetjes en nog veel plezier daar.

• 07 Januari 2012 - 22:38

Theo En Thea:

Hier alles okè, als we wandelen en daarna thuiskomen, kijken we altijd even omhoog, gek er is daar niemend thuis!
    Waar zitten die mensen toch?
    Maar sávonds brandt er altijd licht en zo lijkt jullie huis gewoon bewoond.
    We lezen dat jullie je enorm vermaken en veel zien van Australië, de foto's laten zien hoe mooi het er is en hoe blij jullie zijn.
    Gezellig dat we mee kunnen kijken en zo ook het een en ander zien van het mooie land.
    Geniet van zuid Australië en heel veel groetjes van ons uit het mooie noorden van Hillegom.

• 08 Januari 2012 - 10:05

Nelleke:

joehoe, wij zijn er klaar voor, skype staat aan!!!!!

like to see you!!!

groetjes