Lamington NP - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Lamington NP - Reisverslag uit Sydney, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Lamington NP

Door: dickenjoke

19 December 2011 | Australië, Sydney

Hallo, hier weer even een berichtje vanuit Australie.

We trekken nu verder naar het zuiden via de Sunshine Coast. Deze omgeving heet het Hinterland en is qua landschap het mooiste wat we tot nu toe hebben gezien om door te rijden. Het is enorm groen en bosrijk met veel verschillende boom- en struiksoorten. Denk daarbij aan loofbomen maar ook dennenbomen en vele soorten eucalyptussen maar ook cactussen en allerlei bloeiende planten. We zien hier zelfs de Australische tegenhanger van de Baobabtree de Bottletree. Deze is in tegenstelling tot de Baobab wel het hele seizoen groen maar het blijft een apart model (zie foto). Dit is ook het homeland van Steve Irwin, de Crocodile Hunter die helaas is overleden door de steek van een Pijlstaartrog. Wij waren in de Australian Zoo welke compleet in het teken van Steve staat (is ook door hem en zijn familie opgericht). Overal zie je zijn foto´s en worden zijn films en documentaires via video´s vertoond, zelfs op de wegwijzers staat zijn profiel en je kunt voor een hoop geld op de foto met zijn foto….. De Zoo is wel heel mooi en we waren natuurlijk ook in het Crocoseum van waaruit zijn Crocodile stunts werden uitgezonden. Het is echt waar, een heel stadion in de Zoo, ongelooflijk. Er wordt een show gegeven met allerlei dieren en er zijn nu andere mensen die de stunts met de krokodillen doen maar dat zijn niet zulke waaghalzen.
We rijden verder naar Brisbane, de hoofdstad van Queensland. Het is nog steeds het Hinterland en we nemen de toeristische route door de Glasshouse Mountains. We zoeken 2 punten uit om een korte maar zeer steile wandeling te maken en deze leiden naar fantastisch mooie uitkijkpunten over de Mountains, maar ook richting oceaan. Dit is echt genieten!
Brisbane is een heerlijk relaxte stad met een centrum waar oud en nieuw heel goed samen gaan. Zo staan er in de Queenstreet allemaal historische gebouwen maar het is tevens de grootste Shopping Mall van het Centrum, 2 vliegen in een klap dus. Natuurlijk is de City Hall gesloten wegens renovatie tot ergens in 2012 maar de buitenkant is ook mooi. We lopen een route met allemaal historisch gebouwen, botanische tuin, het culturele centrum met musea en artgallerie. Tenslotte draaien we hoog boven de stad rond in “The Wheel of Brisbane” (soort reuzenrad) waar je een mooi zicht hebt op de Skiline en alle hoogtepunten van de stad. Dan is het 16.30 uur en zijn we het spekzat. We besluiten lekker terug te gaan naar de camping en onze luie stoel i.p.v. lekker eten in de stad. De stad is echt leuk maar uiteindelijk zijn we toch meer natuur mensen.
Dus trekken we maar weer verder naar het Lamington NP, de bergen in. Dit is een redelijk onbekend park maar men zegt ook ondergewaardeerd. Het is heel moeilijk om info te krijgen wat uiteindelijk is gelukt bij een ministerie in Brisbane. De dame vergeet echter te vertellen dat er maar een paar plaatsen voor Campers zijn en als we daar aankomen blijkt het vol te zijn. Dat is balen want het is inderdaad prachtig mooi met heel veel wandelingen waar we onwijs veel zin in hebben. Dan maar voor het avontuur en buiten het park langs de weg overnachten. Zo kunnen we een middag-, en een hele dagwandeling maken. Men heeft gelijk, de wandelingen zijn fantastisch. Ze gaan door het regenwoud en de langere wandeling gaat later over in het typisch austrslische woud met veel eucalyptisch bomen en dennenbomen. De lange wandeling is ook best pittig, maar wel weer eens lekker voor de conditie die natuurlijk achteruit holt deze dagen. Het is ook best spannend, we komen aardig wat dieren tegen waaronder 2 keer een slang van zo’n 50 a 60 cm, helemaal zwart met een groene kop. Black adder????? Verry venemous!!!! En ook nog eens 2 keer een zwarte lizzard, die waren best flink. Kijk maar naar de foto’s.
Nu zijn we moe van alle avontuur en wandelingen en hebben besloten een dag of 2 lekker aan de kust op onze stoel te gaan zitten.

Voor degene waar we mee skypen, we hebben weer een uur ingeleverd en het tijdsverschil is nu 10 uur.

Rustig aan allemaal, doen wij nu ook even.
Groetjes Dick en Joke

• 19 December 2011 - 19:23

Tineke:

hoi dick en joke, wat een fantastische reis, en wat geweldig om jullie zo te kunnen volgen. Echt genieten van jullie verslagen, reizen we ook een beetje mee!! En dan de foto's erbij om het plaatje compleet te maken. Alvast fijne Kerstdagen en een gelukkig 2012! Hans en Tineke

• 20 December 2011 - 10:05

John En Anneke:

Hoi Dick en Joke
    Heerlijk om te lezen en de foto's erbij wanen we ons weer een beetje bij jullie.
    Hele fijne Kerstdagen en een gewelig oud en nieuw .
    Groetjes John en anneke

• 20 December 2011 - 20:09

Nelleke:

He, snap niet waar mijn berichtjes blijven??? Zie ze er niet tussen staan, zo ook op het vorige verslag! Maarre al een kerstboompje gekocht voor de camper? Hier wordt het geen witte kerst, het is echt snotweer!
    Zullen wij komend weekend proberen te skypen, heb gelezen 10 uur verschil, wacht jullie antwoord even af! Kussie, fijne dagen!

• 20 December 2011 - 21:50

Marjo:

Wat een avonturen! Ik ben helemaal niet jaloers hoor ;-) Wij zitten hier idd in snotweer met een snotneus!

Martin en ik wensen jullie heerlijke kerstdagen! Zal wel vreemd zijn met 30 graden!

Liefs,