Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: dickenjoke

12 December 2011 | Australië, Hervey Bay

We hebben een flinke depressie in het weer langs de oostkust. Er zijn waarschuwingen voor zware buien en windvlagen. De buien hebben we zeker gehad, heel heftig zelfs. Je hebt geen idee hoeveel water er zulke dagen valt, maar het is ook zo snel weer weg met die warmte. We hadden geluk dat de ergste regendagen precies twee reisdagen waren. Je doet wat langer over de reis, we hebben 1 keer zelfs een klein uurtje moeten stoppen vanwege de wateroverlast, maar je zit verder toch in de auto. De dagen ertussen in waren minder zodat we toch nog konden doen wat ons plan was.
De reis ging dus verder naar Rockhampton, een flinke stad iets verder het land in en bekend geworden vanwege de vleesindustrie. Nou, daar hebben we niet veel van gemerkt behalve dat je wel wat meer koeien zag onderweg. In de buurt heb je de Capricorn caves waar we in zijn geweest. Er is een gat in de grot waardoor rond 12 uur het licht recht naar beneden binnen komt. Met veel glas-en glitterwerk krijg je een enorm leuk lichteffect. Het meest grappige was eigenlijk de manier waarop de gidsen er zelf mee omgingen, ze hadden een plezier! Zoals in dit land gebruikelijk lijkt heeft elke stad wel een botanische tuin en deze keer zijn we er eens naar toe gegaan en dat was best een succes. Prachtige bomen en planten overal vandaan waar ik de namen allang weer van ben vergeten. Wel zagen we een enorme Strelicia (wel 10 meter hoog). Kijk, die herken ik dan weer wel. Er was een kleine Zoo met allemaal inheemse dieren welke voor ons weer zo leuk zijn. Dus weer koala, kangeroe, wombat enz. Blijft nog steeds genieten, we zijn nou eenmaal gek op beestjes kijken :)
Nu zitten we onverwacht in de Cania Gorge nog wat verder het binnenland in. Het plan was het Kroombit NP maar toen we er bijna waren en voor nadere informatie bij een Infodesk stonden werd ons al snel duidelijk dat je zonder een 4WD het park niet in kon, zeker niet na de regen van de laatste dagen. De dame in kwestie kwam direct met een ander voorstel en hier zitten we dan. Ik moet zeggen we hebben het hier best naar ons zin. Er zijn een aantal wandelingen maar voor de broodnodige variatie hebben we een tochtje met een kayak op het stuwmeer gekozen, en dat was leuk. De omgeving is hier prachtig en we genieten hier ook even van wat rustmomenten, daar hebben we even behoefte aan. Ook hier zitten we weer volop in de beesten met als topper de vogels zoals de witte kakatoo, parkiet, lorrekite en andere papegaaiachtige. Ze zijn brutaal en komen bij de camper gewoon op je stoelleuning en hoofd zitten. Had ik al verteld dat het ook hier overal volop kerstsfeer is? Zelfs op de campings is het een dolle boel met allerlei lichtjes, slingers en wat al niet meer. Ik sprak gisteren de buren die waren hun plek aan het versieren, ze stonden hier al 19 maanden! Zo leuk is het hier nou ook weer niet.
Nu zitten we dan in Hervey Bay, een flinke badplaats vanwaar je een trip kunt maken maar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. We hebben gekozen voor een dagtrip met een kleine jeep en dus een kleine groep waarbij we alle highlights van het eiland bezoeken. Dat betekent vroeg op want we worden om 7.30 uur al opgehaald. Eenmaal op het eiland begint het avontuur meteen, volgas over de zandpaden door het dichtbegroeide woud met 2 jeeps achter elkaar, supergaaf! De gids verteld ondertussen alle wetenswaardigheden van het eiland over cultuur en natuur. Te veel om hier te vertellen. Het meest bekend van Fraser Island is het Lake Mackanzie wat door de zon hemelsblauw kleurt en het zachte water een verjongende werking op de mens heeft. Helaas blijven we hier maar een half uurtje om te zwemmen dus weinig resultaat voor ons. Dan op weg naar het 75 mile beach aan de oostkant van het eiland. Ook hier gaat het plankgas langs de vloedlijn, er staan zelfs borden die aangeven wat de maximum snelheid is, lachen toch. Soms gaan we over de 100 km p/u heen, niet te geloven. Langs het strand nog een aantal stops bij een 75 jaar geleden gestrand schip de “Maheno”, Elie Creek en de Champagne poles. Dit laatste is overigens weer de enige plek op het eiland waar je in zee kan. Dit keer vanwege de sterke onderstroom, haaien langs de kust en de blue jelly fish, alweer een giftig soort kwal. Niet echt stimulerend voor een duik lijkt mij. De poles is ook niet interessant om in te gaan, lijkt wel en kinderbadje maar zijn wel leuk om te zien. Dan is het weer tijd voor wat regen maar we hoeven alleen nog maar in de auto te zitten dus hebben we weer eens mazzel gehad. Dit was echt een superleuke dag en een heel interessant eiland.

Nog een typisch Australisch dingetje:
In heel veel restaurants en terrassen moet je de bestelling opgeven bij een centrale kassa. Vervolgens krijg je een stalen pen met een groot nummer erop (het gevoel van “follow the leader” als je er mee rond loopt) wat je op je tafeltje zet. Zodra jouw bestelling/nummer is bereid krijg je het aan je tafel geserveerd. Heel apart!

Dit is het weer even voor deze keer. Ik hoop dat jullie een beetje met ons meegenieten. Wij genieten wel van jullie reacties, dat is echt leuk

Gtoetjes Dick en Joke

• 12 December 2011 - 12:30

Anita En Ton:

Leuk hoor al die foto's en zeker die met die vogels. Jammer van het weer, maar ook hier krijgen we vanaf morgen weer slecht weer. Ook hier gaan we ons voorbereiden op de Kerst. Veel plezier nog!!!

• 12 December 2011 - 13:54

Marco, Wendy & Kids:

Zijn de vogels al zo brutaal geweest om met je eten er van tussen te gaan? Wel gaaf om ze zo dicht bij je te hebben en wat zijn ze mooi! Doen jullie al een beetje mee met de kerst gekte in jullie auto of blijft het nuchter hollands? Wat een prachtige foto's weer, we blijven ervan genieten.

• 12 December 2011 - 14:17

Anouk:

Wat een bekende foto's weer! Superleuk om te lezen. Zijn jullie nog geen dingo's tegengekomen op Fraser? What's next... brisbane?

• 12 December 2011 - 15:06

Jan En Thea:

Leuk om jullie verslag weer te lezen, veel meegemaakt en mooie foto s Dick je moet wel een beetje lachen op de foto en vraag me af of je geen last hebt van je rug op die zandwegen, alvast Prettige Kerstdagen en veel genieten

• 12 December 2011 - 18:49

Maria En Jan:

Joke en Dik het klinkt allemaal super gaaf de foto's zijn mooi maar joke ik wist niet dat jij van die hotseklots knie'n had, maar dat mag de pret niet drukken geniet er lekker van het mooie en ook het minder mooie weer.
    Tot de volgende keer.

• 12 December 2011 - 22:20

Coby En Gerard:

Wat een gaaf verslag weer, of we er zelf bij zijn geweest. Met die 4WD door het zand scheuren lijkt mij ook wel wat. en dan die mooie vogels. Zo te lezen genieten jullie er wel van.
    groetjes en tot de volgende keer

• 16 December 2011 - 17:44

Ton En Bernardien:

Wat ontzettend gaaf om te lezen wat jullie allemaal doen en zien. Prachtige foto,s en verslag waardoor je een goed beeld krijgt van wat jullie beleven. Blijf genieten en schrijven dan den wij het ook. groetjes Ton en Bernardien.