Naar het binnenland van Queensland - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu Naar het binnenland van Queensland - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van dickenjoke - WaarBenJij.nu

Naar het binnenland van Queensland

Door: dickenjoke

05 December 2011 | Australië, Airlie Beach

Hallo allemaal,

Hebben jullie een leuk sinterklaasfeest gehad? Het is een beetje aan ons voorbijgegaan dit jaar, gek hè!
Voor wie het wist (wij waren 35 jaar getrouwd) en ons een felicitatie of een kaart heeft gestuurd onze hartelijke dank. Wij hebben het klein en intiem gevierd in Townsville aan de kust :). Je kan wel zeggen dat we het hier best naar ons zin hebben.

Wij hebben een flinke rit landinwaarts gemaakt naar het Undara Vulcanic NP. Dit ligt echt midden in het niets, zo’n 5 uur rijden vanuit de kust. Een eenzame rit waar je weer kilometers lang niemand tegen komt. Maar het park en de accommodatie is dan wel geweldig leuk. Er zitten een flink aantal kangaroe’s op je te wachten op je kampplaats en ze zijn echt niet bang, eerder nieuwsgierig. Best gezellig zulke huisdieren om je heen. Tijdens ons diner bij de camper kwam een baby kangaroe gezellig langs. In eerste instantie leek het wel een rat, maar hij had echt van die grappige lange achterpoten en korte voorpootjes. We zagen ook een baby die met zijn “head first” in de buidel van mams was gedoken zodat je alleen die lange slungelpoten uit de buidel zag komen, lachen man. We hebben daar weer flink wat gewandeld langs moerassen en door velden met lavasteen. Op 1 wandeling werden we verrast door 2 rustig eten zoekende emoe’s. Indrukwekkend als je er zo dichtbij staat. Volgens de receptie komen ze daar wel voor maar worden ze zelden gezien. Een “Yes”gevalletje dus voor ons. Maar het meest interessante van dit park was wel de excursie naar de lavatubes. Dit zijn tunnels die in het lava zijn ontstaan tijdens de stroom na de eruptie van de vulkaan. Die tunnels kunnen wel een aantal meter in diameter zijn en kilometers lang. Ze hebben hier een totale lavastroom van 137 km. Ze hebben dit ontdekt doordat op een aantal plaatsen de tunnels zijn ingestort en daar een soort van regenwoud in ontstaat, een totaal ander landschap dan de droge savanne. We zijn in 2 tunnels geweest. Heel interessant en indrukwekkend. Wij dachten dat de lava gewoon in een massa naar beneden stroomde.
Weer terug naar de kust naar Townsville. Wij zijn niet echt strandmensen en verder was er niet veel te zien of doen. Wel een mooi Rifaquarium waar je alle koraal en vissen ziet die je tijdens het snorkelen ook ziet. Voor Dick beter, hier wordt hij tenminste niet zeeziek van. Verder naar Airlie Beach wat er heel leuk en gezellig uitziet maar de regen komt al de hele dag met bakken naar beneden. De volgende dag begint iets vriendelijker en we besluiten dan maar te blijven voor alweer een geweldige wandeling met op de top van mount Rooper een mooi uitzicht op de Withsunday Islands. Vanwege de ruige zee gaan we maar niet voor een tocht naar de eilanden, slecht voor de zeeziek-gevoelige onder ons. Dat is een prima besluit omdat het al snel weer gaat regenen en waaien. Het dorp zorgt voor het verdere vertier.

Er is gevraagd naar typisch Australische dingen, hierbij een aantal die ons zijn opgevallen.

Wat je ook tegen een australiër zegt, het eerste wat ze als antwoord geven: no worries. Iedereen zegt het, te pas en te onpas. Voor ons heel vreemd.

Elke camping heeft een Campkitchen en Camp BBQ. Deze zijn volledig uitgerust met een of meerdere ovens, gasplaten, magnetrons, keukenblokken en een koel/vries combinatie waar iedereen zijn spullen in kan zetten. Er zijn soms zelfs pannen en er is altijd afwasmiddel, borstels, sponsjes en doekjes. Er staan een aantal tafels en stoelen en er is een tv. Heel gezellig allemaal en er wordt heel veel gebruik van gemaakt.

Ze hebben kilometers lange mooie stranden waar het haast overal wordt afgeraden om te zwemmen vanwege de “Marine stinger”. Dit is een soort kwal waarvan de beet of steek zeer pijnlijk en zelfs dodelijk kan zijn. Ze komen vrijwel het gehele jaar veel voor in de oceaan langs de kust van noord en noord-oost Australië. Er wordt dan een stuk zee afgezet met een soort drijvend net waarbinnen kan worden gezwommen. Maar dat is slechts tussen de 10 en 50 meter breed. Er wordt dus nauwelijks gezwommen aan het strand. Met het snorkelen moesten we in een anti stingerpak, zag er heel leuk uit. Kijk maar eens naar die foto……

Dit land heeft Roadtrains, dat zijn vrachtwagens met 2 tot 4 aanhangers er achteraan (is het maximale wat wij hebben gezien). Zie foto.

De Highway’s zijn hier slechts 2 baans en best smal. Tenzij anders aangegeven mag je daar maximaal 130 rijden. Dat is best hard met al die Roadtrains die je tegemoed komen. Soms wordt de weg smaller en smaller tot er opeens geen lijnen meer opstaan en er nog maar 1 auto oppast met aan beide zijden een gravelstrook. Daarop kan je uitwijken als er een tegenligger aankomt. Zie foto. Ik had een roadtrain voor me en dat leek me wel handig, daar gaat iedereen voor opzij. Maar ik dorst zijn snelheid niet aan te houden, hahaha. Hij dendert gewoon door met minimaal 100 km.

Langs de wegen liggen enorm veel aangereden en dus ook dode dieren. Voornamelijk Kangaroe’s, maar ook paarden, koeien, vogels en andere kleine beesten zoals hier in Airlie Beach enorm veel mega grote padden.

Nou, dit is het weer even voor nu. Tot de volgende up-date.
Groetjes Dick en Joke

• 05 December 2011 - 07:40

Anouk:

Wat een feest der herkenning! Klinkt goed allemaal! Verstandige keus om geen boottocht te gaan maken, ik heb t toen bij dezelfde weersomstandigheden wel gedaan en ben nog nooit zo ziek geweest op een boot... Geniet er nog van daar!!
    Ps een ijsje van de cold rock is ook nog wel een aanrader ;-)

• 05 December 2011 - 07:56

Wim Van Eeden:

Joke / Dick
    Van harte gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijk. ik vind Joke in haar korte broek er leuker uitzien dan in zon snorkel pak!
    hopelijk een beetje minder regen maar zo te lezen vermaken jullie je prima.
    nog veel plezier en een groet van een verkleumde Parkbeheerder Wim.

• 05 December 2011 - 08:07

Cees En Cisca:

Joke en dick
    Gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijk. Het is een mooie manier om dit te vieren in Australie. De verhalen van jullie blijven leuk om te lezen. Was het al bekend dat Dick zeeziek was??? Nog veel groeten uit Nieuw
    Vennep en wij wachten jullie nieuwe avonturen gewoon weer af. Groetjes

• 05 December 2011 - 08:27

Jan En Karin En Kids:

Hallo luidjes,
    Wat klinkt het allemaal fantastisch leuk!!!
    Volgens mij vermaken jullie je wel:)
    Ik heb mijn best gedaan met een e-card, volgens mij was hij alleen een beetje te vroeg maar dat mag de pret niet drukken toch!!
    Die snorkel pakken maken het plaatje wel compleet, staat jullie goed;)
    Geniet nog lekker, dan doen wij dat ook van jullie mooie verhalen.
    Nog bedankt voor het kaartje voor Jill haar verjaardag en tot gauw...
    Groetjes de Vleutjes.

• 05 December 2011 - 09:00

Marco, Wendy &kids:

Leuk om ook de typisch Australische te lezen. Het brengt Autralië nog dichterbij. 'T is telkens weer spannend om te lezen wat jullie nu weer meegemnlaakt hebben. Krijgen jullie nog lekker weer daar Down Under of blijft het tijdens jullie tijd daar vnl. regenen? Raar om over zoveel regen te lezen, ik dacht dat Autralië een vrij warm klimaat had. Nog gefeliciteerd trouwens met jullie trouwdag. Veel plezier de komende dagen en tot leese.

• 05 December 2011 - 10:31

Maria En Jan:

Het klinkt allemaal buitengewoon goed en ook voor ons wel wat herkenbaar de foto's zijn mooi.
    Nog gefeliciteerd en een echt diner moet je maar weer hier in holland doen. Dat het er zo hard regent en waait hebben wij ook een keer ervaren en dat kan best erg heftig zijn maar na regn komt zonneschijn en dan weer volop genieten.
    Nou nog een goede voortzetting van de reis en genietse.

• 05 December 2011 - 14:51

Tim:

Wat klinkt het allemaal geweldig en wat een leuke fotos!
    Snorkel pak staat jullie buitengewoon goed ;)

Nog gefeliciteerd met jullie 35jarige huwelijk!
    Geniet ervan!

• 05 December 2011 - 15:58

Dick En Alda:

Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag.
    Het is leuk om op deze manier Australie mee te leren kennen. Het moet heel bijzonder zijn met al die "huisdieren". Geniet nog lekker verder en tot de volgende etappe.
    Groetjes

• 05 December 2011 - 18:18

Martin En Marjo:

Van harte gefeliciteerd met jullie 35-jarig huwelijk. Jullie hebben een leuke trouwfoto laten maken! Schattig die "kwallen" -pakjes ;-)

Groetjes vanuit ons kikkerlandje!

• 05 December 2011 - 18:47

Conrad En Sigrid:

Regen en wind, het lijkt wel of jullie gewoon in NL zijn, totdat we de duikpakken en kangeroes zien. Die kom je hier niet veel tegen. Nog van harte gefeliciteerd met jullie 35jarige trouwdag. We zullen er vanavond één op drinken. Hopelijk houden jullie het vol om zo leuk te schrijven en ons allen op de hoogte te houden.
    Groetjes van ons!

• 05 December 2011 - 21:20

Irma:

Erg leuk en herkenbaar zijn jullie verhalen. Geniet er lekker van!
    Groetjes

• 06 December 2011 - 09:16

Anita En Ton:

Weer een heel verhaal zeg. Een ding scheelt misschien: hier hoost het ook op dit moment. Charmante outfit die snorkelpakken. Nog veel plezier, groetjes!

• 09 December 2011 - 21:28

Jose:

Ik ben wel een beetje laat met mijn felicitaties, maar wat een geweldig 2e huwelijksreis maken jullie na wel 35 jaar. Het is net of jullie midden in een natuurfilm zitten. Wij hebben net de Sint achter de rug en de kerstboom wordt al weer tevoorschijn gehaald.
    Een wereld van verschil. Geniet er maar lekker van.